Zaloguj

Kolejny niszczyciel min dla Litwy

HMS Quorn w trakcie ostatniego remontu pod brytyjską banderą w 2016 roku. Fot. BAE Systems

14 lipca stocznia Harland & Wolff w Belfaście, znana z budowy słynnego Titanica, oraz Departament Sprzedaży Sprzętu Obronnego (DESA, Defence Equipment Sales Authority) londyńskiego Ministerstwa Obrony zawarły umowę na remont i modernizację niszczyciela min eks-HMS Quorn. Okręt trafi pod banderę Republiki Litwy.

DESA podpisała kontrakt działając w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Litewskiej. Jego wartość wyniosła 55 mln GBP. Eks-HMS Quorn (M41) brytyjskiego typu Hunt zostanie wyremontowany i zmodernizowany. Naprawy obejmą silnik główne, generatory, linie wałów, które zostaną wymienione na nowe, zaś pomieszczenia załogowe, kadłub, mechanizmy pomocnicze, system elektryczny i powłoki malarskie zostaną odnowione.

Ponadto okręt otrzyma nowe systemy i urządzenia związane z walką przeciwminową, jak też zwiększające jego możliwości w zakresie poszukiwania i ratownictwa morskiego SAR (Search And Rescue).

HMS Quorn służył w Royal Navy 27 lat. Został wycofany 14 grudnia 2017 roku. Zgodnie z brytyjską praktyką został przekazany DESA, która podjęła próbę zbycia okrętu, aby uchronić tamtejszy budżet od kosztów szacowanych na 750 tys. GBP, związanych z bezpieczną utylizacją jednostki wykonanej z kompozytów poliestrowo-szklanych. Ostatecznie Litwa kupiła okręt za ok. 2,5 mln GBP.

Eks-Quorn zostanie dostosowany do standardu starszej pary - Skalvisa (M53, eks- HMS Cottesmore) i Kuršisa (M54, eks- HMS Dulverton), Huntów, które podniosły litewskie bandery 18 maja 2013 roku w Kłajpedzie. Wcześniej Thales UK unowocześnił je, montując m.in. sonar kadłubowy typu 2193 i system kierowania walką przeciwminową M-Cube. Okręty przystosowano też do użycia bezzałogowych pojazdów przeciwminowych ECA K-Ster. Można przyjąć, że standard modernizacji eks-Quorna będzie podobny. Gotowy okręt wejdzie do służby w Litewskiej Marynarce Wojennej w 2024 roku.

Brytyjskie niszczyciele min typu Hunt były pierwszymi zachodnimi okrętami tej klasy budowanymi z tworzyw sztucznych, które weszły do produkcji seryjnej. Przy wyporności pełnej 830 ton i długości 60 m były też jednymi z największych w swojej kategorii na świecie. Do służby w Royal Navy wchodziły w latach 1980-1989, przy czym opisywany tu Quorn był ostatnim, 13. w serii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc