Zaloguj

Kolejne zmodernizowane MiG-i-31BM

Myśliwiec przechwytujący MiG-31BM. Fot. Ministerstwo Obrony FR

25 grudnia rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza poinformowała, że zakłady lotnicze NAZ „Sokoł” zmodernizowały kolejną partię myśliwców przechwytujących MiG-31 do wersji MiG-31BM. Samoloty te pozostają ważnym ogniwem rosyjskiej obrony powietrznej, dlatego Rosja zwiększa też liczbę lotnisk dostosowanych do ich bazowania.

25 grudnia na przyzakładowym lotnisku „pożegnano” ostatni z zakontraktowanych do remontu generalnego i modernizacji MiG-ów-31. Prace przy tej partii maszyn Ministerstwo Obrony FR zleciło w 2019 r. Do końca 2020 r. miało być zmodernizowanych 60 maszyn (pierwszy kontrakt wielkoseryjny na 54 samoloty w listopadzie 2014 r.) w zakładach NAZ (Niżegorodskij awiastroitielnyj zawod) „Sokoł” z Niżnego Nowogrodu, które są filią spółki RSK MiG (część OAK – Objediniennaja awiastroitielnaja korporacyja). Zakłady „Sokoł” były też producentem MiG-ów-31, które produkowano do 1994 r. Do dziś nie ma (w Rosji i poza nią) samolotu myśliwskiego o lepszych parametrach czasoprzestrzennych. Przynajmniej część z obecnie dostarczonych maszyn jest z 7060. Bazy Lotniczej lotnictwa Floty Oceanu Spokojnego (lotnisko Jelizowo/port lotniczy Pietropawłowsk Kamczacki), gdzie stacjonuje 865. Pułk Myśliwski lotnictwa Floty Oceanu Spokojnego, gdyż rosyjskie media w grudniu donosiły o przelotach nowych MiG-ów-31BM z Niżnego Nowogrodu na Kamczatkę. 865. Pułk przezbrojono w 1989 r. z Su-15TM na MiG-i-31 (wówczas część PWO ZSRS, dziś WMF Rosji).

MiG-31BM z właśnie zmodernizowanej partii na lotnisku NAZ „Sokoł”. Fot. OAK

Wersja MiG-31BM to modernizacja MiG-31B (w przypadku wersji MiG-31BS jest to BSM). Zakres prac obejmuje remont płatowca i silników D-30F6 (części zamienne do nich produkuje spółka ODK-Piermskije motory), wydłużono resurs płatowca (z 2500 h lotu do 3000 h obecnie i 3500 h docelowo w 2022 r.). Zmodernizowano awionikę, przede wszystkim system kierowania ogniem. Zachowano dotychczasową antenę radiolokatora (pasywna z elektroniczne sterowanym fazowanym szykiem), wymieniono za to główny komputer pokładowy Argon-15A na nowy Bagiet-55-06, wymieniono też procesory odbioru i obróbki sygnału. W rezultacie zmodernizowany system uzbrojenia Zasłon-AM (S-800AM) ze stacją pokładową 8BM może jednocześnie zwalczać sześć celów powietrznych (wcześniej cztery) z 12 śledzonych (wg części źródeł 24, wcześniej 10), zasięg wykrywania wzrósł do 320 km (cel-myśliwiec), a strzelania do 280 km. Zmodernizowany radar ma też dodane tryby pracy „powietrze–powierzchnia”. MiG-31BM/BSM może przenosić nowe pociski rakietowe „powietrze–powietrze”: R-73M, R-77-1 i R-37M. Zaprzestano stosowania pocisków serii R-40 i R-60. Zachowano R-33S. MiG-31BM ma także zmodernizowane systemy radionawigacji, łączności i WRE oraz wyposażenie kabin załogi.



W Rosji zwiększa się też liczba lotnisk przystosowanych do bazowania MiG-ów-31, co także w mijającym roku zapowiadało Ministerstwo Obrony FR. Głównym podawanym powodem jest stworzenie sieci lotnisk, z których mogłyby działać MiG-i-31 przenoszące hipersoniczne pociski 9-S-7760 Kinżał. Jednak po części jest to odtwarzanie utraconego w latach 90. systemu obrony powietrznej wzdłuż północnych granic i na Dalekim Wschodzie Rosji. Przykładem może być informacja podana 18 grudnia przez agencję Interfaks-AWN. A mianowicie, że od 1 grudnia br. myśliwce przechwytujące MiG-31 rozpoczęły działanie z bazy lotniczej w mieście Anadyr – stolicy Czukockiego Okręgu Autonomicznego. Źródłem tej informacji był adm. Siergiej Awakianc, szef sztabu Floty Oceanu Spokojnego WMF Rosji.
Port lotniczy Anadyr (Ugolnyj) jest zbudowany na wiecznej zmarzlinie. Dopóki korzystało z niego też wojsko, lotnisko było podzielone na część cywilną (wschodnią) i wojskową (zachodnią). Do 1992 r. z lotniska operował 171. Pułk Myśliwski PWO wyposażony w myśliwce przechwytujące Su-15TM. Prócz wykonywania zadań obrony powietrznej, Su-15TM również osłaniały operujące nad Czukotką, w tym także z Anadyru, bombowce strategiczne. Wraz z wycofaniem z uzbrojenia Su-15TM na początku lat 90. z Anadyru przestało działać lotnictwo myśliwskie. (171. Pułk PWO rozformowano w 1993 r., a w 1998 r. PWO włączono w struktury WWS (dziś WKS) Federacji Rosyjskiej). Obecnie nie podano, czy ten stary podział lotniska przywrócono, tworząc infrastrukturę naziemną do bazowania i obsługi MiG-ów-31. Parę lat temu Anadyr powrócił też do swej innej dawnej roli, czyli wysuniętego lotniska operacyjnego bombowców strategicznych. W trakcie ćwiczeń szczebla strategicznego w 2018, 2019 i 2020 r. działały z niego Tu-160.



Być może w Anadyrze stacjonuje część z 24 MiG-ów-31BSM/BM 24. Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z bazy lotniczej Centralnaja Ugłowaja koło miasta Artiom w Kraju Nadmorskim. 24. Pułk wchodzi w skład 303. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego (11. Armia WWS i PWO), które to siły są podporządkowane dowództwu Floty Oceanu Spokojnego, choć formalnie 11. Armia to związek operacyjny WKS. Druga możliwość to MiG-i-31 wspomnianego 865. Pułku Myśliwskiego.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Kolejne zmodernizowane MiG-i-31BM”

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc