Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Kolejne Stary do modernizacji

18 sierpnia 12. Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia poinformował o udzieleniu zamówienia w sprawie modernizacji kolejnej partii samochodów ciężarowych Star 266 do wersji Star 266M wraz z modyfikacją i wyposażeniem warsztatów służb technicznych.

Decyzja o udzieleniu zamówienia została podjęta 11 lipca bieżącego roku. Wykonawcą zlecenia będzie firma Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.K. ze Starachowic. Projekt ma wartość 68 mln złotych z VAT, natomiast liczba pojazdów nie została upubliczniona. Procedura wyboru wykonawcy była realizowana poprzez negocjacje z wybranym oferentem – ma to związek z faktem, że Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.K. dysponuje dokumentacją modernizacji ciężarówek Star 266M2 na zasadzie praw wyłącznych.

Jest to kolejna umowa na realizację prac modernizacyjnych zawarta z 12. WOG. Firma ze Starachowic realizuje prace modernizacyjne ciężarówek do 2011 roku.

(ŁP) Foto: Łukasz Pacholski
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Kolejne Stary do modernizacji”

  1. Jestem żołnierzem i jak widzę takie rzeczy to mi się nóż w kieszeni otwiera. Te Stary powinny iść do AMW lub na złom a nie do modernizacji. Jaka jest wartość nowego pojazdu np Jelcza z kontenerem a modernizacja tego starego złota.

    1. @Technik: Nowy Jelcz 442 (czyli tej kategorii co 266M2) to 800-900 tys PLN. Star 266M2 kosztuje o kilkaset PLN mniej (też z pakietem). Czy w cenie Jelcza można mieć jakieś między 1,5, a 2 Stary 266M2. Gdyby było do wymiany tylko od 2 do 5 tys. wozów, to można by sobie odpuścić w imię standaryzacji. Jednak w SZ masz 13 tys. Starów 266 (cześć zmodernizowana), kilkaset 744 i 2 tys. Starów 660! 18 leciwych i przestarzałych ciężarówek.

      Modernizacja Stara ma sens w wypadku nośników specjalistycznych, czy np. cystern na lotniskach. Takie zużywają się dość wolno. Często ich przebieg to tylko kilka tys. km. W wypadku nośników specjalistycznych te często są nawet na 266, a na 660!

      Dodatkowo standaryzacja.
      266M i 944 miały podzespoły MANa (w SZ ok. 400 szt.). Jest także 80 Starów 1466, bazujących na innych podzespołach MANa.
      Jelcz 442 to silnik MTU i skrzynia ZF (w SZ ok. 1200 szt).
      Star 266M2 to silnik od Iveco Eurocargo. Tych w SZ jest 300 szt., plus kilkaset (ponad 700 szt) Stara 266M2 - w latach 2011-2015 zbudowali 400, a w 2017 r. kolejne 250). Czyli Star266M2 jest drugą pod względem ilości występowania, nowoczesna ciężarówką SZ.
      Jelczy 662 jest ok. 700 szt., plus 80 Iveco Stralis z tym samym silnikiem.
      A są przecież w SZ bardziej niszowe konstrukcje. Takich Mercedesów DB1017 jest 200*. Są jeszcze naprawdę egzotyczne ciężarówki jak Urale (nośniki zestawów Grad i wozy amunicyjne), ZIły. Te powinny zastąpić w pierwej kolejności Jelcze 662. Jest jeszcze 70 Unimogów. Co prawda w jednej brygadzie, ale jednak.
      Tatry, Kraza się nie czepiam. Są używane w śladowych ilościach, w wybranych jednostkach (najczęściej SP) części dostępne, a maszyny o naprawdę specyficznych i przydatnych możliwościach.

      Czyli do AMW powinny iść prócz Starów 266/744, też nowsze Stary266M i Stary 1966, DB1017, Urale, Ziły, Unimogi. Jednak zwyzywawszy, że mamy 17 tys. Starów 266/744/660 do wymiany, to trzymamy to co jeszcze jest "na chodzie" i idziemy w zakupy Jelczy 442 i Starów 266M2 jednocześnie. I w sumie nie jest to głupie, patrząc pod kontem wzrostu parametrów użytkowych floty pojazdów i utrzymania zdolności bojowych WL.

      *Mercedesy są stare, wysłużone, standard jeżeli chodzi o parametry na poziomie 266 (na szosie lepiej, w teren lepiej nie wjeżdżać). Jednak trzymane, dlatego, że gołe 266 jest na co dzień o wiele mniej przyjazne szoferowi od Mercedesa.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc