22 kwietnia Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. poinformowała, że spółka Rosomak S.A. dostarczyła Wojsku Polskiemu kolejne wozy dowodzenia Rosomak WD. Odbiorcą jest 9. batalion dowodzenia 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej z Olsztyna.
Dwa egzemplarze pochodzą z partii, która została zamówiona przez (ówczesny) Inspektorat Uzbrojenia 21 grudnia 2020 roku – ogółem obejmowała ona osiem Rosomaków WD. Wartość tej umowy wynosiła 73,7 mln PLN brutto. Co należy podkreślić, dostarczone w bieżącym roku egzemplarze zostały wyprodukowane od podstaw (sześć pozostałych, zostało przebudowanych z transporterów bazowych) i trafiły do użytkownika przed terminem. Poza wozami umowa obejmowała także pakiet logistyczno-szkoleniowy.
Łącznie w Wojsku Polskim jest eksploatowanych siedemnaście Rosomaków WD – pierwszych siedem, dostarczonych w październiku 2018 roku, trafiło do Pułku Wsparcia Dowodzenia Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód, w 2020 roku dwa egzemplarze trafiły do dowództwa 18. Dywizji Zmechanizowanej. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej, kolejne wozy dowodzenia (na podwoziu KTO Rosomak) są planowane do pozyskania od 2023 roku.
Rosomak-WD został wyposażony w zespół radiostacji HF i VHF/UHF firmy Harris wraz z osprzętem towarzyszącym, współpracujących z zespołem anten, zapewniających zasięg łączności od kilkunastu (w ruchu) do kilkudziesięciu km z wykorzystaniem radiostacji VHF/UHF i kilkuset km na radiostacji HF, przy odpowiednio dobranych antenach. Dla zakresu VHF/UHF osiągane maksymalne zasięgi łączności są możliwe do uzyskania przy wykorzystaniu anteny na rozsuwanym teleskopowo maszcie o wysokości 15 m ponad poziom gruntu. Poszczególne stanowiska operatorskie są połączone siecią teleinformatyczną i wyposażone w sprzęt przetwarzania danych niejawnych o klauzuli do NATO SECRET. Specjalistyczne oprogramowanie zapewnia działanie wszystkich elementów systemu, a stanowiska można niemal dowolnie skonfigurować. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi także radiostacja szerokopasmowa. Zastosowany sprzęt, a także sposób jego montażu i współpracy, zapewnia bezpieczną łączność i przetwarzanie danych o klauzuli do NATO SECRET włącznie w tzw. strefie czerwonej (RED), obejmującej pomieszczenie operatorskie. Oddzielona jest od niej strefa czarna (BLACK), obejmująca stanowiska kierowcy i dowódcy pojazdu, którzy wykorzystują standardową radiostację RRC9311AP nie połączoną z systemem w strefie czerwonej. Sprzęt teleinformatyczny i radiostacje zostały zabudowane przez specjalistów Rosomak S.A., WZŁ nr 2 S.A. i WB Electronics S.A. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na dołączenie wozów dowodzenia do systemu teleinformatycznego Polish Mission Network 2.0 rozwijanego na stanowiskach dowodzenia. Szczegółowe informacje dotyczące wyposażenia pojazdów pozostają niejawne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A agregat mają w końcu?
nie za duzo tego dowodzenia??, a kto bedzie strzelał i z czego w razie W ??