Zaloguj

Kolejne fundusze na rozwój program FLRAA

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przyznał kolejne fundusze na rozwój konstrukcji obu finalistów programu FLRAA. Fot. Bell

30 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umów z parą finalistów programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft). Ma to związek z kontynuacją prac nad wyborem następcy dla Sikorsky UH-60 Black Hawk.

W ramach drugiej fazy finału FLRAA Bell Textron podpisał umowę na kwotę 292,6 mln USD. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków - 19,5 mln USD. Prace mają być zrealizowane do końca marca 2022 roku. Z kolei konkurencyjna firma Sikorsky Aircraft Corp. zawarła umowę o wartości 284,4 mln USD. Także w tym przypadku pierwsza transza środków opiewa na kwotę 19,5 mln USD, a całość prac ma zostać zrealizowanych do końca maja 2022 roku.

Program FLRAA ma za zadanie budowę następcy dla wielozadaniowych śmigłowców Sikorsky UH-60 Black Hawk. Bell Textron oferuje w nim samolot transportowy pionowego startu i lądowania V-280 Valor. Demonstrator technologii został oblatany w 2017 roku, a dotychczas wykonał ponad 160 lotów o łącznym czasie ponad 200 godzin. W czasie niektórych z nich był pilotowany przez amerykański personel wojskowy. Z kolei Sikorsky Aircraft Corp. (będący częścią korporacji Lockheed Martin) oferuje Departamentowi Obrony śmigłowiec Defiant X, który charakteryzuje się zastosowaniem przeciwbieżnych wirników nośnych.

Zgodnie z deklaracjami Departamentu Obrony obaj finaliści mają złożyć oferty ostateczne do końca bieżącego roku, a podpisanie kontraktu ma nastąpić w 2022 roku. Ma to umożliwić rozpoczęcie działań operacyjnych przez pierwszą jednostkę US Army około 2030 roku. Program FLRAA już na obecnym etapie budzi zainteresowanie potencjalnych klientów eksportowych, wśród których można wymienić oficjalnie Wielką Brytanię oraz Włochy. Przedstawiciele Bell Textron, od ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, publicznie deklarują oferowanie rozwiązań programu FLRAA także Polsce. Wśród kluczowych argumentów wymienia się możliwość zaangażowania przemysłowego, a także fakt, że Polska pomimo potencjału sektora lotniczego, nie została zaproszona do europejskiej inicjatywy budowy nowego śmigłowca wielozadaniowego.

 

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc