30 czerwca, przy okazji madryckiego szczytu Sojuszu Północnoatlantyckiego, kancelaria kanadyjskiego premiera Justina Trudeau opublikowała oficjalne oświadczenie, w którym informuje, że rząd Kanady zdecydował przekazać Ukrainie kołowe transportery opancerzone Armoured Combat Support Vehicle, w Kanadzie nazywane też Super Bison.
Oświadczenie rządu Kanady odnośnie przekazania transporterów jest bardzo lakoniczne, stwierdza jedynie, że chodzi o maksymalnie 39 wozów Armoured Combat Support Vehicle (ACSV) wraz z niezbędnym pakietem części zamiennych i oprzyrządowania serwisowego, których warunki przekazania Kijowowi są w końcowej fazie uzgadniania. Jest też wspomniane, że Kanada już przekazała sześć dodatkowych „kamer do dronów”, także bez podawania szczegółów. Jeśli chodzi o ASCV, to jak podaje kanadyjski państwowy nadawca publiczny Canadian Broadcasting Corporation (CBC), będą to wozy pierwotnie przeznaczone dla kanadyjskiej armii, które jednak trafią na Ukrainę. CBC wyjaśnia też, cytując Justine Trudeau, że te sześć „kamer do dronów” przeznaczone jest do tureckich bezzałogowców Baykar Bayraktar TB2, czyli chodzi o najpewniej o produkowane w Kanadzie stacje optoelektroniczne L3 Wescam CMX-15D do nowych fabrycznie bezzałogowców lub części zamienne (poszczególne sensory) do już wyprodukowanych CMX-15D. Ani kanadyjski rząd, ani CBC nie wspominają nic o wyposażeniu przekazywanych ACSV. CBC przypomina jedynie, że ACSV to inna wersja niż wozy LAV 6.0 z wieżami z armatami kal. 25 mm. CBC dodaje też, powołując się na źródło rządowe, że rząd Kanady planuje dokupić kolejne ASCV, aby zastąpić nimi sprzęt podarowany Ukrainie. Ta ma otrzymać ACSV „tego lata” po przeprowadzeniu „odrobiny szkolenia”. Jednocześnie dostawa 39 ACSV w zasadzie wyczerpuje pulę 500 mln CAD, które rząd wyasygnował na wojskowe wsparcie Ukrainy.
Transportery piechoty ASCV zaczęły być dostarczane kanadyjskiej armii w maju ubiegłego roku. Produkuje je fabryka General Dynamics Land Systems (GDELS-Canada) w Londonie w kanadyjskim stanie Ontario. Kanada zamówiła 360 ASCV za 3 mld CAD (ok. 2 mld wg kanadyjskiego Ministerstwa Obrony) we wrześniu 2019 r. Konstrukcyjnie ASCV wywodzi się z wozów LAV 6.0 (Light Armoured Vehicle) w układzie 8×8, także produkowanych w Londonie przez GDLS. ASCV zamówiono, aby w końcu zastąpić nimi ponad 40-letnie gąsienicowe transportery serii M113, jak i kołowe LAV II Bison. Spośród 360 zamówionych ASCV, 41 miano dostarczyć w wersji transportera piechoty Troop Cargo Vehicle (TCV – to je dostanie Ukraina), 49 w wersji ewakuacji medycznej, 97 wozów dowodzenia, 18 wozów walki radioelektronicznej, 19 wozów saperskich/inżynieryjnych, 13 logistycznych, 54 wozów zabezpieczenia technicznego, 70 polowych warsztatów remontowych. Co ciekawe, wg oficjalnego harmonogramu programu, kanadyjskie ASCV mają (miały) osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w 2023 r., a pełną w 2024.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe: