28 listopada szwajcarska firma Pilatus Aircraft poinformowała o podpisaniu umowy w sprawie produkcji i dostawy 19 turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych PC-21, które będą wykorzystywane do szkolenia pilotów lotnictwa wojskowego Kanady.
Dostawy maszyn mają rozpocząć się w 2026 roku – ich macierzystą bazą będzie Moose Jaw. Zakup jest realizowany w ramach programu FAcT (Future Aircrew Training), który zakłada współpracę na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. FAcT ma realizować zadania szkolenia zaawansowanego przez okres 25 lat, a głównymi wykonawcami będzie konsorcjum składające się z KF Aerospace oraz SkyAlyne. Obok samolotów system ma obejmować niezbędne symulatory oraz inne elementy dydaktyczne pozwalające na efektywne szkolenie przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Produkowany przez Pilatus, Aircraft PC-21 zdobył już blisko 250 zamówień od rosnącej liczby odbiorców w Europie, Azji oraz Australii. Sukces w Kanadzie jest pierwszym kontraktem obejmującym dostawy samolotów do Ameryki Północnej. Dzięki parametrom operacyjnym PC-21 pozwalają na zastępowanie odrzutowych samolotów szkolno-treningowych poprzedniej generacji.
Dotychczas podstawowym typem samolotu szkolenia zaawansowanego wykorzystywanym przez kanadyjskie lotnictwo był BAE Systems Hawk Mk 115. Eksploatacja tych maszyn zakończyła się w marcu 2024 roku. Obecnie, w okresie przejściowym, Kanadyjczycy kierują pilotów do międzynarodowych ośrodków w Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu