15 września w mediach pojawiła się informacja o przekazaniu części czołgów Leclerc należących do Sił Zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich Króewskim Wojskom Lądowym Jordanii. Jordania miałaby ‒ nieodpłatnie ‒ otrzymać 80 czołgów.
Powinno to pozwolić na przezbrojenie dwóch z czterech batalionów czołgów 3. Dywizji Pancernej (składa się ona z dwóch brygad pancernych, z których każda ma w swoim składzie m.in. dwa bataliony czołgów). Królewskie Wojska Lądowe Jordanii używają obecnie kliku typów czołgów produkcji amerykańskiej (zmodernizowane M60 i M60A1, łącznie ok. 240) oraz brytyjskiej (około 390-400 Challenger 1 i łącznie około 600 zmodyfikowanych czołgów Centurion oraz Chieftain pozostających w rezerwie). Wszystkie te wozy są obecnie przestarzałe, zatem przejęcie 80 stosunkowo nowoczesnych wozów będzie stanowiło poważne wzmocnienie potencjału komponentu pancernego Królewskich Wojsk Lądowych Jordanii.
Przekazanie Jordanii Leclerców należących do ZEA sprawi, że liczba użytkowników tego czołgów zwiększy się do trzech. Co ciekawe, producent czołgu, Francja, nawet po redukcji arsenału ZEA pozostanie drugim co do wielkości użytkownikiem Leclerców, dysponując 200 czołgami (z ponad 400 zakupionych) – wojska lądowe ZEA będą miały ich wciąż ok. 300 (kilka-kilkanaście wozów utracono podczas walk w Jemenie). Eksportowa wersja Leclerca wyprodukowana na zamówienie ZEA, określana niekiedy jako Leclerc Tropic, różni się od wozów francuskich przede wszystkim napędem – stanowi go tzw. Europowerpack, składający się z 12-cylindrowego silnika wysokoprężnego MTU MT 883 Ka 500 o mocy 1103 kW/1500 KM (wozy francuskie napędza 8-cylindrowy silnik wysokoprężny SACM V8X Hyperbar o specyficznej budowie i mocy identycznej z silnikiem MTU), współpracującego z automatyczną skrzynią biegów Renk HSWL 295 TM (francuskie wykorzystują skrzynię biegów SESM Renk ESM 500). Czołgi ZEA mają też nieco inną kompletację systemu kierowania ogniem, ich kadłuby są dłuższe o kilkanaście cm (co jest wymuszone zastosowaniem innego powerpacka oraz powiększonych zbiorników paliwa) i są pozbawione możliwości pokonywania przeszkód wodnych głębokim brodzeniem. Występuje też kilka innych różnic, które mają ułatwić eksploatację w warunkach pustynnych.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Andrzej Kiński |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu