Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Jeśli okręt podwodny, to jaki i dlaczego? Analiza eksperta WIIS

W swoim najnowszym tekście dla Warszawskiego Instytutu Inicjatyw Strategicznych (WIIS) pt. Jeśli okręt podwodny, to jaki i dlaczego? kmdr rez. Ryszard Grudziński, oficer związany przez wiele lat z Dywizjonem Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów, omawia kwestię wymagań operacyjnych względem nowych, planowanych do pozyskania przez Polskę w ramach program Orka okrętów podwodnych.

Z lektury analizy można dowiedzieć się nie tylko o środowisku działania Marynarki Wojennej i roli okrętów podwodnych w doktrynie działania naszych sił morskich, ale przede wszystkim o tym jakimi cechami wyróżniają się współczesne konwencjonalne okręty podwodne i które z tych charakterystyk są szczególnie istotne z polskiego punktu widzenia – to temat tak naprawdę niezwykle rzadko dyskutowany szerzej w debacie publicznej. Wśród głównych wniosków z tekstu można wskazać na: kluczowe  znaczenie nowoczesnych OOP dla realizacji zasadniczych zadań przez Marynarkę Wojenną, to że okręt ten powinien być przede wszystkim przystosowany do działania na akwenach litoralnych, charakteryzować się niskimi polami fizycznymi i posiadać napęd niezależny od powietrza (ang. Air Independent Propulsion, AIP), a także być zdolnym do współpracy z nadbrzeżną artylerią rakietową – co zdaniem autora jest istotniejsze niż możliwość przenoszenia pocisków manewrujących o zasięgu operacyjnym czy kierowanych rakietowych pocisków przeciwokrętowych.

Co jednak ważne, chociaż okręty podwodne są Marynarce Wojennej na pewno potrzebne z operacyjnego punktu widzenia, to jednak z całą pewnością będziemy musieli kupić je zagranicą uczestnicząc prawdopodobnie w tym projekcie pod względem przemysłowym jedynie w ograniczonym stopniu. Dlatego z punktu widzenia interesu gospodarczego państwa należy mieć na uwadze, że inne programy modernizacyjne MW mogą prawdopodobnie w większym stopniu przyczynić się do rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego, co było przedmiotem analizy w realizowanym przez ostatnie miesiące przez WIIS projekcie pt. Baza przemysłowo-badawcza Marynarki Wojennej 2.0., którego wyniki zaprezentowane zostaną już niebawem. Tymczasem jednak zapraszamy do lektury całości analizy kmdr Grudzińskiego, która jest dostępna dla Państwa pod poniższym linkiem: https://wiis.org.pl/images/Jaki_okr%C4%99t_podwodny_dla_Polski_1.pdf.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Jeśli okręt podwodny, to jaki i dlaczego? Analiza eksperta WIIS”

  1. i tak nic z tego nie będzie. Kupimy kolejny sprzęt od uSA i na okręty nie starczy pieniędzy. Gdyby USA budowały okręty podwodne klasyczne to pewnie byśmy takim już mieli, ale skoro nie budują to wciskają nam inne graty

  2. i tak nic z tego nie będzie. Kupimy kolejny sprzęt od uSA i na okręty nie starczy pieniędzy. Gdyby USA budowały okręty podwodne klasyczne to pewnie byśmy takim już mieli, ale skoro nie budują to wciskają nam inne graty

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc