Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Izraelski rząd daje zielone światło na zakupy sprzętu lotniczego w Stanach Zjednoczonych

Decyzja rządu izraelskiego otwiera procedurę zakupów kluczowego sprzętu lotniczego niezbędnego do modernizacji i rozwoju Sił Obronnych tego kraju. Fot. Boeing

8 lutego media izraelskie poinformowały, że rząd tego kraju zatwierdził plan zakupów sprzętu lotniczego w Stanach Zjednoczonych. Tym samym kończy się, blisko trzyletni, okres zawieszenia wielu kluczowych projektów modernizacyjnych Sił Obronnych Izraela.

W efekcie można w tym roku można spodziewać się podpisania planowanej umowy obejmującej zakup ośmiu wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus. Departament Stanu zatwierdził sprzedaż już w marcu ub.r. (cały pakiet wyceniono na kwotę do 2,4 mld USD). Pozwoli to na wycofanie z eksploatacji starych Boeing KC-707. Izrael będzie drugim eksportowym użytkownikiem KC-46A Pegasus. Dotychczas cztery zostały zamówione przez Siły Samoobrony Japonii – dostawa pierwszego jest przewidziana w tym roku.

Kolejnym projektem, który ma zostać uruchomiony, to zamówienie drugiej transzy wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35I Adir (co pozwoli na przezbrojenie trzeciej eskadry) i zakup 25 samolotów bojowych Boeing F-15EX Advanced Eagle (być może powiązany z gruntowną modernizacją obecnie eksploatowanych F-15I Ra’am). Tym samym Izrael może stać się pierwszym eksportowym użytkownikiem najnowszej wersji Eagle – pierwszy egzemplarz (dla USAF) został oblatany 2 lutego.

Dodatkowo zgoda rządu może oznaczać uruchomienie zakupów wiropłatów. Mowa zarówno o następcach ciężkich śmigłowców transportowych Sikorsky CH-53 Yashur oraz podpisaniu kontraktu na samoloty transportowe pionowego startu i lądowania Bell/Boeing V-22 Osprey. W przypadku następców dla CH-53, o to zamówienie rywalizują dwaj producenci amerykańscy: Boeing (CH-47F Chinook) i Lockheed Martin (CH-53K King Stallion). Nieoficjalnie Siły Obronne Izraela wolą tę drugą konstrukcję. Z kolei Osprey’e, które powróciły na listę życzeń Izraela w sierpniu ubiegłego roku, mają pozwolić na rozbudowę potencjału sił specjalnych. Podobnie jak w przypadku wielozadaniowych samolotów bojowych, ich sprzedaż musi przejść przez proces autoryzacji amerykańskiego Departamentu Stanu.

Większość funduszy na powyższe zakupy mają pochodzić z amerykańskiego programu pomocy wojskowej FMF. Rocznie Waszyngton przekazuje kwotę 3,8 mld dolarów, która może zostać użyta do sfinansowania zakupów sprzętu wojskowego pochodzącego w powyżej 50% wartości ze Stanów Zjednoczonych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc