16 sierpnia media południowokoreańskie poinformowały, że władze w Seulu zaaprobowały indonezyjską propozycję dotyczącą ograniczenia wkładu finansowego Dżakarty w program wielozadaniowego samolotu bojowego KF-21 Boramae.
Strona indonezyjska dążyła do renegocjacji umowy w I połowie bieżącego roku. Ze względu na problemy finansowe, dotychczas, Indonezja zapłaciła niewielką część zakładanego wkładu – w maju bieżącego roku zaległości sięgały już ponad 700 mln USD. Propozycja władz w Dżakarcie zakładała, że ostatecznie zapłaci około 440 mln USD (zamiast około 1,2 mld USD). Sierpniowa decyzja władz w Seulu oznacza, że Republika Korei zdecydowała się na zatwierdzenie propozycji. Brakujące fundusze mają pochodzić z budżetu państwa oraz koncernu KAI.
Jednocześnie ograniczeniu ma ulec dostęp do technologii, które zostaną przekazane Indonezji. Wśród zmian wymienia się choćby kwestię przekazania jednego z prototypów, który zgodnie z pierwotnym planem miał stanowić własność tego kraju.
Jak podkreślają media południowokoreańskie, program jest rozwijany według wcześniej założonego harmonogramu. KAI dostarczył DAPA sześć egzemplarzy prototypowych, które realizują cykl testów (łącznie około 2000). Według planu zostanie on zrealizowany do końca 2026 roku.
Obecnie uruchomiono finansowanie zakupu pierwszej partii seryjnej, która ma obejmować dwadzieścia egzemplarzy. Ich dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2027 roku. Indonezja jest zainteresowana zakupem 40 maszyn, jednak obecnie trudno określić przyszłość. Pomimo problemów finansowych, władze w Dżakarcie zamówiły we Francji 42 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale i prowadzi rozmowy ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu 24 Boeing F-15ID Eagle II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu