21 grudnia sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Królestwa Hiszpanii Amparo Valcare ogłosił, że Ejército de Tierra (Wojska Lądowe Królestwa Hiszpanii) poszukują następcy gąsienicowego transportera opancerzonego M113.
W ramach programu VAC (Vehiculo de Acompañamiento al Combate, pol. towarzyszący pojazd bojowy) hiszpańska armia zamierza pozyskać drugiego, obok kołowego VCR Dragón, następcę wysłużonych M113. W 2023 r. ma zostać uruchomiony stosowny program rozwojowy, a głównym adresatem zainteresowania hiszpańskiego resortu obrony będzie zapewne konsorcjum TESS Defence, producent Dragóna. Co ważne, konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy: GDELS-Santa Bárbara Sistemas, Indra, Sapa i Escribano, ma już gotową propozycję. Ma to być transporter opancerzony oparty na pojeździe saperskim Castor, a więc w istocie na platformie gąsienicowej ASCOD. Zasadniczą różnicą ma być zastosowanie automatycznej, elektrohydraulicznej skrzyni przekładniowej Sapa ACT 850. Została ona zaprojektowana z myślą o pojazdach o maksymalnej masie 45 ton z silnikami o mocy do 625 kW/850 KM. Pojazd miałby dzielić z Dragónem wiele elementów, takich, jak uzbrojenie główne (np. wieża bezzałogowa Escribano ‒ co jednak czyniłoby z pojazdu raczej drugi obok Pizarro bojowy wóz piechoty, aniżeli transporter opancerzony) czy systemy łączności oraz BMS dostarczane przez firmę Indra. Rozważane jest też wprowadzenie nowych rozwiązań, jak kompozytowe gąsienice czy nowej generacji system autodiagnostyczny, pozwalający na wsparcie eksploatacji poprzez sygnalizowanie samej możliwości wystąpienia problemu. Jeżeli konsorcjum TESS Defence i władze w Madrycie się porozumieją, program zakupu nowych transporterów opancerzonych mógłby wkroczyć w fazę realizacji już w 2027 r., zaś zakończyć się w 2035 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu