1 kwietnia wojska lądowe Hiszpanii pożegnały ostatnie ciężkie śmigłowce transportowe Boeing CH-47D Chinook, które przez 33 lata były eksploatowane w strukturach sił zbrojnych tego europejskiego państwa.
Jak podaje oficjalna statystyka, cała flota (licząca siedemnaście egzemplarzy) wylatała w tym czasie ponad 70 tys. godzin. Wiele z nich w czasie operacji ekspedycyjnych m.in. w Afganistanie oraz Iraku. Należy przy tym pamiętać, że hiszpańskie CH-47D powstały poprzez gruntowną przebudowę CH-47C Chinook, które były dostarczane do Hiszpanii od stycznia 1973 roku. Pierwszy z nich trafił ponownie do Filadelfii w 1990 roku.
Wdrożenie do produkcji wersji CH-47F Chinook oraz spodziewane zakończenie federalnego programu wsparcia eksploatacji dla CH-47D spowodowało, że władze hiszpańskie podjęły decyzję o ich zastąpieniu. W kwietniu 2018 roku amerykański Departament Stanu zatwierdził hiszpańskie zapytanie ofertowe w sprawie zakupu siedemnastu CH-47F Chinook. Międzyrządowa umowa LOA została podpisana pod koniec 2018 roku – ich dostawy rozpoczęły się na początku 2022 roku. W 2023 roku rząd w Madrycie podjął decyzję o zamówieniu dodatkowego egzemplarza, co zwiększy liczbę CH-47F Chinook do osiemnastu sztuk. Kontrakt produkcyjny na ten śmigłowiec został zawarty w lipcu 2023 roku. Będzie to jeden z ostatnich przedstawicieli odmiany CH-47F Block I.
W strukturach lotnictwa wojsk lądowych CH-47 Chinook stanowią jeden z kluczowych typów śmigłowców transportowych. Uzupełniają potencjał lżejszych NHIndustries NH90TTH oraz Airbus AS532 Cougar.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu