Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hanwha Ocean zbuduje okręt ostatni podwodny KSS-III Batch II

Wodowanie prototypowego KSS-III Batch I. Fot. Hanwha Ocean

Grupa stoczniowa Hanwha Ocean zbuduje trzeci i ostatni w tej serii konwencjonalny okręt podwodny z pociskami balistycznymi i napędem AIP dla Marynarki Wojennej Republiki Korei.

Kontrakt wartości 1,1 tryliona WON (ok. 850 mln USD) zawarto z DAPA (Defense Acquisition Program Administration, pol. Administracja Programów Zakupów Obronnych Republiki Korei). Okręt należy do typu KSS-III Batch II, znanego też jako Dosan Ahn Chang-ho od nazwy prototypu.

Prototypowy Dosan Ahn Chang-ho (SS 084) był pierwszym w historii Republiki Korei dużym okrętem podwodnym zaprojektowanym i zbudowanym samodzielnie w oparciu o krajową myśl techniczną i lokalny przemysł. W położeniu podwodnym wypiera 3750 ton przy wymiarach 83,3×9,6×7,62 m. Jest wyposażony w system napędowy działający bez dostępu powietrza atmosferycznego (AIP – Air Independent Propulsion) wykorzystujący ogniwa elektrochemiczne. Krótkotrwała prędkość podwodna wynosi do 20 węzłów. Autonomiczność sięga 50 dni. Kolejna para Batch I ma nazwy Ahn Moo (SS 085) i Yi Dong-nyeong (SS 086). Okręty typu KSS-III/Dosan Ahn Chang-ho są uzbrojone w sześć wyrzutni kalibru 533,4 mm, z których można wystrzeliwać torpedy ciężkie LIG Nex1 K744 Baek Sang Eo i kierowane pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84L Harpoon Block II. Ponadto – jako pierwsze na świecie „zachodnie” konwencjonalne okręty podwodne – otrzymały umieszczone w kadłubie wyrzutnie pionowe do pocisków manewrujących, a także balistycznych z konwencjonalnymi głowicami bojowymi SLBM. Te ostatnie są odmianą lądowych pocisków balistycznych Hyunmoo-2B.

Powstająca obecnie trójka okrętów (Batch II) jest budowana w oparciu o skorygowany projekt, cechujący się wypornością zwiększoną do ok. 3600 ton, o wzmocnionej sile ognia – poprzez dodanie czterech wyrzutni pionowych (łącznie będzie ich 10), jak też wyróżniający się szerszym zastosowaniem podzespołów produkcji krajowej (w Batch I wciąż jest sporo systemów importowanych od producentów z Europy Zachodniej) oraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie napędu, w tym bateriami ogniw litowo-jonowych i silnikami elektrycznymi wykorzystującymi technologię High-Temperature Superconductor.

Budowę pierwszej jednostki Batch II rozpoczęto od cięcia stali w maju 2021 roku. Okręt ma być zwodowany w 2025 roku, zaś dwa lata później powinien rozpocząć służbę. 10 września 2021 roku grupa stoczniowa Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (dziś Hanwha Ocean) zawarła kontrakt z DAPA w sprawie dostawy drugiego okrętu podwodnego typu KSS-III Batch II. Palenie blach do jego produkcji rozpoczęto w grudniu ubiegłego roku. Ma wejść do służby w końcu 2028 roku.

Wraz z obecnie zakontraktowaną jednostką kończy się seria KSS-III Batch II. Okręty tego typu, dopasowane do wymagań Marynarki Wojennej RP, są oferowane w Polsce w programie Orka.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc