Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Finansowanie programów USAF w budżecie Pentagonu na rok 2021 [ANALIZA]

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych chcą wycofać 17 samolotów bombowych B-1B, a pozostałą flotę bombowców tego typu zmodernizować. Fot. USAF

Kongres Stanów Zjednoczonych jednoznacznie opowiedział się za dalszą rozbudową i modernizacją sił powietrznych (USAF). Uchwalając ostateczną wersję budżetu Pentagonu na rok fiskalny 2021 (NDAA – National Defense Authorization Act), legislatorzy amerykańscy byli zgodni w kwestii dodatkowego dofinansowania większości kluczowych programów USAF.


 

Ogółem Kongres zwiększył budżet zakupowy sił powietrznych o 2,5 miliarda USD – do poziomu 51,1 mld USD. Budżet przeznaczony na badania, rozwój oraz testy i oceny systemów bojowych (RDT&E) został zmniejszony o 735 milionów USD, do poziomu 36,6 miliarda USD.

USAF otrzymały zielone światło w sprawie zwiększenia liczby dywizjonów bojowych o 25 procent – do 386. Ogółem siły powietrzne zobowiązane są do zbudowania i utrzymania floty liczącej 3580 samolotów. Ewentualne redukcje są możliwe jedynie w przypadku zużycia lub uszkodzenia konkretnych egzemplarzy w stopniu przekraczającym ich opłacalną naprawę. Wymienione pułapy ilościowe mają zostać osiągnięte do końca roku fiskalnego 2025.

Ustawa szczególnie podkreśla potrzebę rozbudowy floty bombowców ze 175 do 225 egzemplarzy. Liczba bombowców pozostających w gotowości bojowej (PMA – Primary Mission Aircraft) nie może być mniejsza niż 92 egzemplarze. Cel ten ma zostać osiągnięty również do 2025 r. Siły powietrzne uzyskały zgodę na zmniejszenie floty bombowców B-1B Lancer. Obecnie flota B-1B składa się z 62 egzemplarzy, z których 36 utrzymywanych jest w gotowości bojowej. W najbliższym czasie USAF planują wycofanie 17 bombowców B-1B, w tym 12 z puli gotowości bojowej.

Amerykańskie siły powietrzne zobowiązane są do utrzymania floty 500 samolotów tankowania powietrznego. Fot. USAF

Zaoszczędzone w ten sposób fundusze mają zostać poświęcone na modernizację i zwiększenie możliwości operacyjnych pozostałych B-1B. Cztery z wycofanych egzemplarzy ma zostać zachowanych w tzw. kondycji przechowywania Type 2000, co oznacza że w razie potrzeby będą mogły zostać przywrócone do służby. Będą też mogły być wykorzystane jako „dawcy” części zamiennych.

W nadchodzącej dekadzie bombowce B-1B oraz B-52H mają wziąć na siebie zadanie przenoszenia konwencjonalnych pocisków samosterujących dalekiego zasięgu, w tym pocisków z napędem hipersonicznym. Zadania penetracji przestrzeni powietrznej przeciwnika nasyconej zaawansowanymi systemami obrony przeciwlotniczej będą ewentualnie wykonywać samoloty bombowe B-2A Spirit oraz nowe bombowce strategiczne typu B-21A Raider. Ustawa zatwierdziła kwotę 2,8 miliarda USD na program budowy samolotów bombowych B-21A oraz dodatkowe 193 miliony na rozpoczęcie procesu zakupu pierwszych egzemplarzy w 2022 r.



Legislatorzy zobowiązali USAF do osiągnięcia i utrzymania minimalnej liczby samolotów transportowych C-130J oraz ich wersji specjalnych HC-130J i MC-130J na poziomie 287 egzemplarzy. W pełnej gotowości do realizacji zadań (PMA) ma pozostawać 230 z nich. Sekretarz sił powietrznych będzie mógł zmniejszyć tę liczbę jedynie w przypadku, kiedy opracowywane obecnie studium na temat wymagań transportu powietrznego wykaże, że do realizacji zadań wystarczy mniejsza liczba samolotów. Kongres dołożył 665 milionów USD na zakup siedmiu dodatkowych egzemplarzy MC-130J i C-130J zwiększając ich pulę z czterech do jedenastu.

Ustawa nakazuje USAF utrzymanie floty 500 samolotów tankowania powietrznego, w tym minimum 412 gotowych do wykonywania zadań. Podkreślono, że siły powietrzne nie mogą poświęcić żadnych funduszy na ewentualne wycofanie samolotów tankowania powietrznego KC-135 Stratotanker. Wobec opóźnienia i problemów programu KC-46A Pegasus, USAF zobowiązane są również do spowolnienia procesu wycofywania tankowców KC-10A Extender. Do końca roku fiskalnego 2021 może wycofać nie więcej niż osiem egzemplarzy. Przez następne dwa lata tempo wycofywania KC-10A nie może przekroczyć 12 egzemplarzy rocznie. Ostatnie 26 KC-10A USAF będą mogły wycofać w roku fiskalnym 2023.

Kongres przyznał US Air Force fundusze na zakup dodatkowych 12 myśliwców F-35A. Fot. USAF

Kongres przyznał US Air Force fundusze na zakup dodatkowych 12 myśliwców F-35A. Fot. USAF

W budżecie na rok 2021 Kongres autoryzował fundusze na zakup dodatkowych 14 samolotów myśliwskich F-35 Lightning II: 12 egzemplarzy F-35A dla sił powietrznych oraz dwóch F-35B dla piechoty morskiej. Pierwotnie, siły powietrzne wnioskowały o zakup 48 egzemplarzy F-35A w roku fiskalnym 2021. Dzięki decyzji Kongresu USAF będą mogły zakupić łącznie 60 F-35A. Dodatkowo, Kongres zezwolił USAF na przejęcie sześciu F-35A wyprodukowanych dla Turcji, a których dostawa została zablokowana przez rząd amerykański. Egzemplarze te przechowywane są w bazie Edwards AFB.


Siły powietrzne chciały zakończyć w roku fiskalnym 2020 program zakupu samolotów zdalnie pilotowanych MQ-9A Reaper. Legislatorzy podtrzymali swój sprzeciw wobec tego pomysłu, asygnując 108 milionów USD na pozyskanie 16 egzemplarzy MQ-9A w roku fiskalnym 2021.

Dodatkowe fundusze otrzymały prawie wszystkie programy USAF, których celem jest wdrożenie nowatorskich technologii. Program budowy tzw. towarzyszących, autonomicznych samolotów bezzałogowych (LCAAT – Low-Cost Attritable Aircraft Technology) otrzymał dodatkowe 50 milionów USD. Programy budowy hipersonicznych pocisków samosterujących – ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon) oraz HACM (Hypersonic Attack Cruise Missile), otrzymały dodatkowe 381,9 milionów USD. Kwota ta ma zostać przeznaczona m.in. na przyspieszenie programu testów nowych pocisków oraz ich wdrażania do służby. USAF zapowiada, że pierwszy test w powietrzu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW ma odbyć się pod koniec grudnia lub najpóźniej w styczniu 2021 r.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami legislatorzy ograniczyli fundusze programu budowy platformy przewagi powietrznej następnej generacji (NGAD – Next-Generation Air Dominance). Program otrzyma 974 miliony USD, czyli o 70 milionów mniej niż wnioskowały siły powietrzne. Kongresmeni argumentowali swoją decyzję m.in. brakiem konkretnego planu rozwoju programu NGAD.

Minimalna liczba platform danego rodzaju, które USAF muszą posiadać, według wymogów NDAA 2021
Rodzaj Liczba egzemplarzy
Myśliwce 1680
Samoloty zdalnie pilotowane 199
Bombowce 225
Samoloty tankowania powietrznego 500
Taktyczne samoloty transportowe 286
Strategiczne samoloty transportowe 284
Samoloty dowodzenia i kontroli powietrznej 55
Śmigłowce ratownictwa bojowego 105
Platformy zwiadu, wywiadu i rozpoznania 30
Platformy sił specjalnych 179
Samoloty walki elektronicznej 40
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Finansowanie programów USAF w budżecie Pentagonu na rok 2021 [ANALIZA]”

  1. Żeby zwiększyć liczbę eskadr to moim zdaniem bardzo by się przydała w przyszłości bojowa wersja Red Hawka, Lancery mam wrażenie że były marginalizowane zaniedbywane, a potem generałowie i urzędnicy przewracali oczami że niskie wskażniki gotowości mają.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc