Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Filipiny: Seria wypadków UH-1 Iroquois przyspieszy kolejne zakupy S-70i Black Hawk?

Czarna seria UH-1 Iroqouis eksploatowanych na Filipinach może znacznie przyspieszyć decyzje o zakupie ich następców. Wśród głównych kandydatów są S-70i Black Hawk z Mielca. Fot. Siły Powietrzne Filipin

24 stycznia prezydent Filipin Rodrigo Duterte poinformował, że jednym ze skutków ostatniej serii wypadków z udziałem śmigłowców Bell UH-1 Iroqouis eksploatowanych w siłach zbrojnych tego kraju ma być przyspieszenie procesu zakupu nowych wiropłatów wielozadaniowych.


Zgodnie z deklaracją, którą przedstawił w filipińskich mediach, władze otrzymały zgodę na rozpoczęcie negocjacji z nieujawnionym producentem w sprawie zakupu sześciu/siedmiu nowych śmigłowców transportowych. Istnieje spora szansa, że mowa o należących do korporacji Lockheed Martin Polskich Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu. Obecnie realizują one kontrakt na dostawę szesnastu wielozadaniowych S-70i Black Hawk (pierwszych sześć zostało już dostarczonych i wdrożonych do eksploatacji). Kolejnych dziesięć ma trafić na Filipiny w pierwszej połowie bieżącego roku. Już w grudniu prezydent Duterte deklarował chęć zakupu kolejnych szesnastu S-70i Black Hawk, które pozwoliłyby na zastąpienie większości UH-1 Iroquois. Drugą, możliwą opcją, jest także zakup rosyjskich Mi-17, które także budzą zainteresowanie władz w Manili. Szczegóły mogą zostać upublicznione po podpisaniu umowy.

W ostatnich miesiącach na Filipinach doszło do trzech incydentów z udziałem śmigłowców Bell UH-1 Iroquois eksploatowanych w siłach zbrojnych tego kraju. 23 lipca 2020 roku tuż po starcie doszło do katastrofy UH-1D (pochodzącego z nadwyżek sprzętowych Republiki Federalnej Niemiec) w pobliżu bazy Cauayan (zginęły cztery osoby znajdujące się na pokładzie), 26 listopada 2020 roku z powodu warunków atmosferycznych awaryjnie lądował UH-1H transportujący ciężko rannego żołnierza (który ostatecznie zmarł w oczekiwaniu na dostarczenie do szpitala), a 16 stycznia bieżącego roku w katastrofie UH-1H zginęło 7 żołnierzy.


Śmigłowce Bell UH-1 Iroquois stanowią podstawowy typ maszyn transportowych filipińskich sił zbrojnych. W linii znajduje się około 30 sztuk, które są uzupełniane przez nieliczne wiropłaty innych typów kupowane w ciągu ostatnich dwudziestu lat (m.in. Bell 412, PZL Świdnik W-3 Sokół, Sikorsky S-76). Dopiero walki z islamskimi bojownikami w połowie 2017 roku doprowadziły do większych zakupów, czego skutkiem są właśnie S-70i Black Hawk.

 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Filipiny: Seria wypadków UH-1 Iroquois przyspieszy kolejne zakupy S-70i Black Hawk?”

  1. Filipiny w ostatnich latach 16 S-70i i 8 Sokołów, najlepszy klient na produkowane w Polsce śmigłowce na pewno dużo lepszy niż państwo polskie, które wywala kasę na 23 śmigłowce LPR by sponsorować miejsca pracy w obcym kraju, dobrze że są Filipiny na świecie.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc