Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Euronaval 2018 - Baterie litowo-jonowe do okrętów podwodnych

W trakcie salonu pojawiło się więcej informacji na temat użycia baterii litowo-jonowych (li-Ion) do konwencjonalnych okrętów podwodnych, które w najbliższej przyszłości zaczną wypierać archaiczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.

Na stoisku niemieckiego holdingu thyssenkrupp Marine Systems zaprezentowano prototyp okrętowego modułu ogniw Li-Ion DHW1 francuskiej firmy Saft. Został on zaprojektowany do specyficznych wymagań morskich i w dotychczasowych testach wykazał on bezpieczeństwo użytkowania. Próby, w tym udarowe, będą kontynuowane w przyszłym roku w celu uzyskania akceptacji przez BAAINBw, czyli Federalne Biuro ds Uzbrojenia i Wyposażenia. Moduł został zaprojektowany jako część badań systemu zasilania odbiorników okrętów podwodnych na zlecenie BAAINBw. Nowe baterie mają trafić na jednostki typu 212CD rozwijanego wspólnie przez Niemcy i Norwegię, ale także są rozważane jako rozwiązanie zastępcze dla baterii ołowiowo-kwasowych eksploatowanych obecnie na okrętach typu 212A. Okręty te potrzebować będę około 250 ogniw Li-Ion. Plany obejmują też integrację tych baterii na jednostkach typu 214.

Baterie Li-Ion są także przedmiotem badań francuskiego koncernu Naval Group, rozwijającego system LIBRT. Powstaje on w kooperacji z innymi podmiotami: Saft, CEA Tech oraz EDF R&D. LIBRT będzie oferowany wraz z okrętami podwodnymi typu Scorpène 2000, jak też nowymi projektami w przyszłości.

W porównaniu ze znanym akumulatorem kwasowo-ołowiowym, zakres prac obsługowych baterii Li-Ion jest znikomy, a ich trwałość jest znacznie wyższa. Nowa bateria ładuje się też znacznie szybciej, co pozwala zminimalizować czas wystawienia masztu powietrznego na powierzchnię z głębokości peryskopowej, niezbędnego do działania generatorów spalinowoelektrycznych ładujących ogniwa. Ponadto pozwala ona na dłuższe działanie okrętu w zanurzeniu, w zależności od profilu pływania. W ten sposób wpływa znacząco na poprawę trudnowykrywalności jednostki. Problemem, który został już przezwyciężony, była natomiast kwestia bezpieczeństwa pracy na poziomie ogniw i całego systemu.

Ciekawostką związaną z tym zagadnieniem była premierowa prezentacja na Euronaval japońskiego koncernu Mitsubishi, który pokazał model okrętu podwodnego typu Sōryū. Trzy tygodnie temu zwodowano Ōryū, pierwszą jednostkę tej serii wyposażoną w ogniwa Li-Ion.

(TG) Foto: Tomasz Grotnik
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc