reklama Helikon-Tex

Eksperyment USAF z aktualizacją oprogramowania awioniki w locie

Foto: USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) przeprowadziły pierwszą w historii aktualizację oprogramowania awioniki w lecącym samolocie. W eksperymencie brał udział samolot typu U-2S Dragon Lady ze stacjonującego w bazie Beale AFB, w Kalifornii skrzydła rozpoznawczego 9th RW. Odbył się on 22 września 2020 r., a szczegóły na jego temat ujawniono 6 października.

Całość eksperymentu zorganizowało i przeprowadziło tzw. laboratorium federalne „U-2”, które znajduje się w bazie Beale AFB. Laboratorium zostało utworzone przez USAF w celu opracowywania dedykowanego oprogramowania awioniki dla floty wysokościowych samolotów rozpoznawczych U-2S. Laboratorium mając pełen dostęp do samolotów może w wygodny i bezpieczny sposób opracowywać i testować nowe rozwiązania.

Do zaktualizowania kodu źródłowego oprogramowania awioniki w U-2S wykorzystano platformę Kubernetes. Jest to otwarto-źródłowe narzędzie do zarządzania, automatyzacji i skalowania aplikacji kontenerowych. Jego pierwotna wersja została stworzona w 2014 r. przez Google. Obecnie platforma Kubernetes jest rozwijana dalej przez amerykańską fundację „Cloud Native Computing” (CNCF). Pentagon jest zainteresowany wykorzystaniem platformy Kubernetes do zdalnego aktualizowania oprogramowania różnorodnych systemów bojowych.

Gdy U-2S wykonywał lot treningowy w rejonie Beale AFB, jego cztery komputery pokładowe (z oprogramowaniem o otwartej architekturze), zostały zaktualizowane zdalnie z ziemi. Kubernetes był w stanie przeprowadzić zaawansowane automatyczne działania bez jakiegokolwiek wpływu na efektywność pracy awioniki oraz bez zakłócenia przebiegu misji samolotu. Siły powietrzne nie ujawniły jakie oprogramowanie zostało zaktualizowane, jak również czy U-2S musiał zostać specjalnie zmodyfikowany na potrzeby demonstracji.

Eksperyment z U-2S może przetrzeć szlak dla wprowadzenia technologii zdalnego aktualizowania awioniki w samolotach wykonujących loty operacyjne. Siły powietrzne chcą też znacznie przyspieszyć procesy aktualizacyjne awioniki w samolotach wykorzystując platformę chmurową typu „Platform One”. Jest ona częścią „Cloud One” – szerszej platformy budowanej dla Pentagonu. Głównymi wykonawcami w obydwu programach są firmy Microsoft oraz Amazon Web Services (AWS). Jako pierwsze z możliwości chmury „Platform One” mają w najbliższej przyszłości zacząć korzystać myśliwce F-35A.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc