20 września francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) poinformowała o odbiorze od producenta i dostawie do Sił Powietrznych i Kosmicznych Republiki Francuskiej dwunastego egzemplarza wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego Airbus A330MRTT Phénix.
Jest to ostatni egzemplarz pochodzący z I transzy zamówionej przez DGA na potrzeby francuskich Sił Zbrojnych. Kolejne trzy, które zamówiono w sierpniu 2020 roku (w ramach rządowego projektu wsparcia gospodarki w walce ze skutkami pandemii Covid-19), mają zostać dostarczone od 2025 roku (obecnie przechodzą już proces zabudowy wyposażenia misyjnego zgodnie z konfiguracją wybraną przez DGA).
Dostawa dwunastu A330MRTT Phénix została zrealizowana w ciągu niemal pięciu lat. Pierwszy egzemplarz DGA odebrała od producenta w październiku 2018 roku. Dzięki nim Francuzi realizują proces zastępowania dotychczas eksploatowanych samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-135FR Stratotanker. Nowe maszyny umożliwiają rozszerzenie zdolności operacyjnych francuskiego lotnictwa – jak wskazuje DGA, przebazowanie i rozpoczęcie zadań w dowolnym punkcie świata może zostać zrealizowane w ciągu mniej niż 48 godzin.
Poza zadaniami uzupełniania paliwa w powietrzu A330MRTT mogą być wykorzystywane do przewozu spaletyzowanych ładunków w przestrzeni towarowej, pasażerów, rannych czy też ważnych osobistości VIP.
Bazujący na platformie cywilnego modelu Airbus A330-200, A330MRTT jest konstrukcją, która zdobywa coraz większą liczbę klientów. Tylko wśród państw NATO zamówienia spłynęły z Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady, Hiszpanii oraz międzynarodowej eskadry MMF w której uczestniczą Królestwo Niderlandów, Republika Federalna Niemiec, Norwegia, Belgia, Luksemburg oraz Republika Czeska. Dodatkowo A330MRTT trafił do Australii, Brazylii, Arabii Saudyjskiej, Singapuru, Republiki Korei oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wśród kolejnych celów marketingowych wymienia się m.in. Indie, Polskę czy Indonezję.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu