13 września w stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire odbyła się ceremonia objęcia dowodzenia nad okrętem zaopatrzeniowym Jacques Stosskopf, jak też upamiętniająca wodowanie jednostki, które nie miało uroczystej oprawy i faktycznie odbyło się niemal miesiąc temu...
Jacques Stosskopf to druga jednostka typu BRF (Bâtiment ravitailleur de force, pol. okręt zaopatrzeniowy floty). Cztery takie okręty są budowane dla Marine nationale w ramach programu FLOTLOG (Flotte logistique). Faktycznie Stosskopfa zwodowano 19 sierpnia.
Montaż kadłuba zaopatrzeniowca był szybkim procesem, który zajął pięć miesięcy, od dokowania w marcu, po montaż ostatniego bloku w czerwcu do sierpniowego wodowania.Próby morskie Jacquesa Stosskopfa rozpoczną się wiosną przyszłego roku, a dostawa planowana jest na koniec 2025 roku. Budowa trzeciego BRF-a, nazwanego Emile Bertin, rozpoczęła się w Chantiers de l’Atlantique na początku bieżącego roku i obejmuje część wyprodukowaną we Włoszech. Jego dostawa planowana jest na rok 2027. Pierwszy z tej serii - Jacques Chevallier - został dostarczony francuskiej marynarce wojennej w lipcu 2023 roku.
Program FLOTLOG realizuje konsorcjum celowe zawiązane pomiędzy francuskimi firmami stoczniowymi Chantiers de l’Atlantique i Naval Group. Zgodnie z osobną umową z Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire, włoska grupa stoczniowa Fincantieri produkuje ich części dziobowe, które są scalane z tylnymi, zbudowanymi we Francji. FLOTLOG stanowi cześć większego programu LSS (Logistic Support Ships, okręty wsparcia logistycznego).
Francuskie BRF powstają w oparciu o projekt „logistyka” Vulcano (A 5335), którego Fincantieri zbudowała dla włoskiej Marina Militare, w ramach włosko-francuskiego programu LSS kierowanego przez OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) w imieniu DGA, czyli francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia i jej włoskiego odpowiednika, NAVARM.
Zasadniczym zdaniem BRF jest wsparcie zespołów okrętowych Marine nationale i państw NATO oraz sojuszniczych poprzez transport i przekazywanie na nie w ruchu zapasów substancji płynnych oraz ładunków suchych. Wśród tych pierwszych są: paliwo lotnicze, okrętowe, woda, zaś drugich części zapasowe, amunicja wszelkiego rodzaju i prowiant. Są one przewożone w bezpieczny dla środowiska sposób ‒ przy projektowaniu uwzględniono najnowsze przepisy MARPOL i innych konwencji cywilnych. Ponadto BRF przystosowano do utylizacji odbieranych z okrętów odpadów i wyposażono w warsztaty naprawcze sprzętu.
Przestrzeń ładunkowa wynosi 13 000 m³, wyporność pełna 31 000 ton, a tonaż pojemnościowy brutto 14 870. 194-metrowe okręty obsadzą załogi złożone z 140 osób. Możliwe będzie zabierania do 60 pasażerów. Napęd spalinowo-elektryczny o mocy 24 MW zapewni prędkość 20 węzłów potrzebną, by towarzyszyć lotniskowcowi i fregatom.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu