26 września koncern Airbus poinformował, że po osiemnastu latach eksploatacji, producent wycofał doświadczalny egzemplarz A310MRTT. Jego miejsce zajmie nowszy A330MRTT, który będzie wykorzystywany do dalszego rozwoju kompetencji i technologii europejskiego giganta.
Powyższy samolot został wyprodukowany w 1988 roku. Do 2005 roku był używany przez trzech operatorów cywilnych w Europie. Ostatni z nich, Air Plus Comet, wycofał go z eksploatacji w kwietniu 2003 roku. Wówczas został zakonserwowany w oczekiwaniu na nowego użytkownika – ostatecznie w grudniu 2005 roku trafił do europejskiego giganta w celu przebudowy na maszynę doświadczalną, która miała służyć rozwoju technologii i kompetencji w zakresie tankowania powietrznego. W ciągu osiemnastu lat posłużył do ponad 350 lotów testowych, które obejmowały testy i certyfikację zautomatyzowanego układu sztywnego łącza służącego do uzupełniania paliwa w powietrzu.
Jak wskazuje Airbus, od maja w zakładach w Hiszpanii prowadzone są prace adaptacyjne nad następcą fabrycznego A310MRTT – będzie nim A330MRTT. Samolot, pochodzący z rynku wtórnego, został dokupiony przez Airbusa – jest to egzemplarz wyprodukowany w 2005 roku i do listopada 2023 roku był eksploatowany przez cywilnych operatorów. Do maja bieżącego roku był zakonserwowany w oczekiwaniu na dalszy los.
Dzięki badaniom praktycznym, obecne rozwiązania zautomatyzowanego systemu sztywnego łącza, które są praktycznie stosowane w seryjnych A330MRTT dają przewagę nad konkurencyjnymi wyrobami. W samolotach dostarczanych przez koncern Airbus, operator systemu dysponuje miejscem pracy w kabinie pilotów – operowanie sztywnym łączem odbywa się z wykorzystaniem układu wizyjnego opartego na zestawie kamer umieszczonych w ogonowej części kadłuba. W ostatnich latach program A330MRTT zdobył 82 zamówienia, dzięki czemu trafiły bądź trafią do piętnastu państw świata.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu