13 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali, spodziewany, kontrakt na produkcję i dostawy wielozadaniowych samolotów bojowych F-15EX Advanced Eagle, które mają posłużyć do zastąpienia obecnie eksploatowanych myśliwskich F-15C/D Eagle.
Kontrakt ma wartość 23 mld dolarów i zakłada produkcję i dostawę nieokreślonej liczby samolotów. W ramach pierwszej transzy, 1,2 mld dolarów, Departament Obrony zlecił realizację prac projektowych, integrację wyposażenia, produkcję i certyfikację samolotów – według dokumentacji Kongresu Stanów Zjednoczonych wstępna transza ma objąć osiem maszyn, które trafią do ośrodka doświadczalnego Eglin na Florydzie. Prace (związane z umową na 1,2 mld dolarów) mają zostać zrealizowane do końca 2023 roku. W momencie podpisania uruchomiono 300 mln dolarów z budżetu federalnego.
Według planów Departamentu Obrony, Boeing może liczyć na zamówienie na 144 samoloty F-15EX Advanced Eagle. Maszyny będą bazować na eksportowych wersjach opracowanych i zakupionych przez Arabię Saudyjską oraz Katar. Jedynie 30% elementów wyposażenia pokładowego ma być zintegrowane na zamówienie US Air Force.
Samoloty F-15EX Advanced Eagle mają zastąpić myśliwskie F-15C/D Eagle w jednostkach Gwardii Narodowej, które są wykorzystywane do zapewnienia ochrony przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych. Po wydarzeniach z 11 września 2001 roku ich eksploatacja jest bardzo intensywna, co powoduje wyczerpywanie resursu technicznego. Departament Obrony, stojąc przed wyborem inwestowania środków w dalsze modernizacje, zdecydował się na zakup fabrycznie nowych samolotów – w analizach długofalowych ma to być tańsze.
Więcej o programie Boeing F-15EX Advanced Eagle będzie można przeczytać w lipcowym numerze magazynu Wojsko i Technika.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu