4 sierpnia Departament Obrony wydał lakoniczny komunikat odnośnie podpisania kontraktu na dwa samoloty Boeing 747-8I, które mają zostać przeznaczone do przebudowy na wersję VC-25B służącą do przewozu prezydenta kraju.
Umowa, określana jako kontynuacja ubiegłorocznego procesu analizy i przygotowań do wdrożenia do linii, nie upublicznia ceny, która jest chroniona jako tajemnicę handlową producenta. Według informacji maszyny rozpoczną proces przebudowy w 2019 roku, a osiągnięcie gotowości do transportu gospodarza Białego Domu określono na 2024 rok. Wśród wymagań wymienia się system łączności, modernizację pokładowego systemu zasilania energii elektrycznej, zabudowę gabinetu pomocy medycznej, pomieszczeń do przewozu VIP, systemu samoobrony oraz układu pozwalającego na samodzielność w operacjach naziemnych.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, oba płatowce będą pochodzić z zasobów koncernu Boeing, który poszukiwał klienta na dwa 747-8I nieodebrane przez rosyjską linię lotniczą Transaero. Rzecznik producenta określił, że oba sprzedano „ze znaczną zniżką”. Katalogowo cena pojedynczego 747-8I wynosi około 400 mln dolarów.
Nowe VC-25B mają zastąpić obecnie eksploatowane VC-25A, a więc parę samolotów Boeing 747-200. Są one eksploatowane od 1990 roku, jednak obecnie ich obsługa jest coraz bardziej utrudniona ze względu na zaprzestanie produkcji części zamiennych. Stany Zjednoczone będą kolejnym państwem, które wykorzystuje samoloty rodziny 747-8I do przewozu rządowych VIP. Dotychczas Boeing sprzedał na rynku usług VIP dziewięć maszyn, trafiły one m.in. do Kuwejtu, Maroka, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Kataru.
(ŁP) | Foto: Bastian Ding |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu