10 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie zamówienia kolejnej partii elementów konstrukcyjnych niezbędnych do budowy ciężkich śmigłowców transportowych MH-47G Chinook.
Wartość umowy nie jest duża, wynosi bowiem 18,7 mln USD, jednak jest ważnym elementem kontynuacji programu produkcji fabrycznie nowych śmigłowców MH-47G Chinook przeznaczonych dla Sił Specjalnych Stanów Zjednoczonych. Zamawiający nie poinformował publicznie o uruchomieniu finansowania oraz terminu realizacji zlecenia. Jest to kolejny, w ostatnich miesiącach, kontrakt tego typu – ostatni raz podobną transakcję (o wartości 18,5 mln USD) odnotowano w lipcu ubiegłego roku.
Podobnie jak wówczas, Departament Obrony wskazuje, że Siły Specjalne potrzebują fabrycznie nowych MH-47G Chinook w celu zastąpienia obecnie używanych wiropłatów rodziny MH-47, które mają ponad 40 lat. Dodatkowo zamawiający wskazuje na chęć maksymalnego ujednolicenia sprzętowego ze śmigłowcami CH-47F Chinook Block II, które będą wchodzić do produkcji seryjnej w najbliższych latach. Do kwietnia 2011 roku Boeing dostarczył Siłom Specjalnym 62 MH-47G Block I, które w wielu przypadkach przechodziły proces przebudowy z istniejących CH-47D lub MH-47E.
Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił 36 śmigłowców MH-47G Chinook Block II, spośród których Boeing dostarczył około dziesięciu. Biorąc pod uwagę, że wcześniej powyższy użytkownik zamówił 62 MH-47G Block I, zapotrzebowanie na nowe wiropłaty będzie istniało przez najbliższe lata. Nowa wersja charakteryzuje się ograniczonymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg).
Amerykańskie Siły Specjalne to obecnie główny odbiorca śmigłowców H-47 Chinook Block II – poza nimi pojedyncze egzemplarze zamówiono dla US Army, a czternaście trafi do Wielkiej Brytanii. Dodatkowo w styczniu bieżącego roku poinformowano o zamówieniu partii maszyn CH-47F Block II, które trafią do Egiptu. W ciągu najbliższych lat sytuacja ma się zmienić – 60 sztuk ma zamówić Republika Federalna Niemiec, dodatkowo zainteresowanie wyraża Belgia, a także można spodziewać się zawarcia wieloletniej umowy na przebudowę CH-47F Chinook Block I należących do US Army.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu