Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Dania sukcesywnie zwiększa swoją obecność na wodach arktycznych

Duński arktyczny okręt patrolowy Ejnar Mikkelsen typu Knud Rasmussen patroluje wody w rejonie Grenlandii. Fot. Søværnet

13 lutego Królestwo Danii rozpoczęło proces pozyskania systemu umożliwiającego zwiększenie obecności tego kraju w rejonie Arktyki na wodzie, w powietrzu i na lądzie.

Postępowanie to wynika bezpośrednio z postanowień załącznika do aktualnie obowiązującej polityki obronnej Danii (obejmującej lata 2018-2023). Załącznik ten znany jest jako The Arctic Capability Package (ACP), został opublikowany w lutym 2021 roku. Sumaryczny koszt wszystkich umów jakie w ramach ACP podpisano m.in. z rządami Grenlandii i Wysp Owczych wyniósł ponad 1,5 mld DKK. Organem odpowiedzialnym za realizację postanowień zawartych w ACP jest duńska Agencja Zaopatrzenia Obronnego i Logistyki FMI (Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse).

Już w 2022 roku zainicjowano dwa ważne kroki, po pierwsze rozpoczęto postępowanie w celu pozyskania bezzałogowego aparatu latającego klasy MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance), którego finalizacja spodziewana jest na bieżący rok. Kolejnym krokiem była modernizacja wyposażenia elektronicznego dowództwa Arktycznego (Arktisk Kommando), które ma swoją siedzibę w stolicy Grenlandii Nuuk. Modernizacja ta polega na zainstalowaniu nowego wyposażenia C2 (command & control), w tym: opracowanego przez duński koncern Terma systemu JIMAPS C4ISR. Umożliwi to zdecydowane zwiększenie możliwości kontroli rejonów uznawanych przez Kopenhagę za szczególnie istotne dla bezpieczeństwa państwa tj. obszaru od Wysp Owczych przez Grenlandię, włączając w to przesmyk GIUK (akwen pomiędzy Grenlandią, Islandią a Wielką Brytanią). Na terenie Grenlandii zbudowano także nowy posterunek przeznaczony do pobierania danych z rozwijanego obecnie kosmicznego komponentu rozpoznania.

Obecnie rozpoczęte kroki obejmują m.in.: instalacje nowej stacji radiolokacyjnej na Wyspach Owczych (stosowną umowę z władzami Wysp podpisano w czerwcu ubiegłego roku; co ciekawe, do 2007 roku na płaskowyżu Sornfelli na wyspie Streymoy znajdował się radar dozoru powietrznego) oraz instalację na okrętach patrolowych, operujących w rejonach arktycznych, łącz wymiany danych nowej generacji, zapewniających sprawniejszą transmisję pomiędzy okrętem a znajdującym się w powietrzu śmigłowcem pokładowym Lockheed Martin Sikorsky MH-60R Seahawk.

Obecnie duńskie Siły Morskie (Søværnet) dysponują łącznie siedmioma okrętami przeznaczonymi do patrolowania rejonów arktycznych. Są to cztery fregaty patrolowe typu Thetis, znane też jako Stanflex 3000, o wyporności standardowej 3500 ton i wymiarach 112,3 x 14,4 x 6,0 m (Thetis F 357, Triton F 358, Vædderen F 359 i Hvidbjørnen F 360), z których na stałe do zabezpieczenia tych obszarów wyznaczone są F 358 i F 359. Drugą klasą okrętów zbudowanych specjalnie z myślą o Arktyce są trzy arktyczne okręty patrolowe typu Knud Rasmussen (Knud Rasmussen P 570, Ejnar Mikkelsen P 571 oraz Lauge Koch P 572). Legitymują się one wypornością pełną 2050 ton przy wymiarach 71,8 (61,0 na LW) x 14,6 x 4,9 m. Kadłuby tej trójki powstały w Polsce.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc