Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Co po SH-2G Super Seasprite?

7 czerwca Inspektorat Uzbrojenia poinformował Redakcję odnośnie kwestii przyszłości floty śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Kaman SH-2G Super Seasprite eksploatowanych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej.

10 maja wiceminister Wojciech Skurkiewicz poinformował w Sejmie, że jednym z priorytetów jest wymiana pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite – jedynych wiropłatów produkcji zachodniej, które obecnie są eksploatowane w Wojsku Polskim. Powodem tego kroku jest zakończenie programu wsparcia eksploatacji powyższego typu śmigłowców przez Departament Obrony. Zgodnie z informacją, udzieloną Redakcji przez Inspektorat Uzbrojenia, program wsparcia SH-2G w Polsce odbywa się poprzez dwie umowy FMS, które realizuje system logistyczny amerykańskiego lotnictwa morskiego. Pierwsza z nich dotyczy wsparcia zaopatrzeniowego, a druga wsparcia technicznego.

Obok programu FMS, Ministerstwo Obrony Narodowej próbuje realizować część prac samodzielnie – są one zlecane m.in. Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 1 S.A. oraz Proatv-Anna Zezyk (serwis silników T700-GE-401, które w latach 2018-20 ma kosztować 16,2 mln złotych brutto).

Zakończenie programu wsparcia eksploatacji poszczególnych typów uzbrojenia przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych nie jest niczym nowym i wynika z zaprzestania ekonomicznego sensu projektu. W ostatnich miesiącach głośnym przykładem jest choćby zapowiedziany na najbliższe lata koniec programu wsparcia eksploatacji śmigłowców szturmowych Boeing AH-64A/D Apache. To zaś wymusza na użytkownikach decyzje co dalej – m.in. Holandia i Wielka Brytania już zdecydowały się na zastąpienie swoich Apache na nowe AH-64E Guardian, których wsparcie ma być realizowane przynajmniej do 2050 roku.

Wycofanie powyższych śmigłowców otwiera drogę do zakupu nowych wiropłatów tej klasy. Niestety ich zakup będzie związany z potrzebą dostosowania fregat typu Oliver Hazard Perry posiadanych przez Marynarkę Wojenną. Wśród, potencjalnych, konstrukcji można wymienić AW159 Wildcat, AS565 Panther czy MH-60R Seahawk. Dodatkowo, nie można wykluczyć, pojawienia się oferty na przejęcie śmigłowców używanych, m.in. z Australii czy Stanów Zjednoczonych (SH-60B Seahawk).

(ŁP) Foto: Łukasz Pacholski
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc