Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Chiny pokazują seryjne bezzałogowce WZ-7 [WIDEO]

10 listopada opublikowano także zdjęcia seryjnego WZ-7. Zdjęcia wykonano podczas tych samych ćwiczeń. Rolą WZ-7 była lokalizacja, rozpoznanie i przekazanie współrzędnych celów, aby od razu mogło zaatakować je lotnictwo załogowe. Fot. Xīnhuá via www.81.cn.

10 listopada chińskie media wyemitowały krótki materiał filmowy pokazujący operacyjne działania Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wśród wielu migawek za najciekawsze można uznać ujęcia seryjnych odrzutowych bezzałogowców WZ-7 Xianglong.

Z tego ujęcia widać charakterystyczne skrzydło zespolone, winglety na końcu przednich skrzydeł i motylkowe usterzenie pionowe. Widać też, że stacja optoelektroniczna ma kształt walca i jest zamontowana równolegle do osi wzdłużnej kadłuba. Fot. Xīnhuá via www.81.cn.

Ten sam materiał wyemitowały różne stacje, głównie związane z Siłami Zbrojnymi Chińskiej Republiki Ludowej (np. CCTV-7). Bezzałogowiec WZ-7 Xianglong nie jest nowością – jego rozwój trwał prawie od początku wieku, a na salonie lotniczym Air Show China 2021 w Zhuhai pokazano go pierwszy raz publicznie. Wstawiony egzemplarz także był w barwach Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Jednak jakikolwiek materiał audiowizualny pokazujący seryjne WZ-7 w liniowej eksploatacji w zasadzie był niedostępny. Istnienie seryjnych egzemplarzy tego BSP potwierdzały rzadkie zdjęcia satelitarne, na których był więcej niż jeden egzemplarz na lotnisku. Innym potwierdzeniem były rzadkie przypadki, gdy obecność WZ-7 rejestrowały siły zbrojne innych państw, np. US Navy. Jedno z najbardziej znanych takich spotkań miało miejsce w lipcu 2019 r., kiedy jeden WZ-7 monitorował prowokacyjne przejście krążownika USS Antietam typu Ticonderoga przez Cieśninę Tajwańską.

Za rozwój WZ-7 odpowiada Chengdu Aircraft Industry Group (CAIG)/Chengdu Aerospace Corporation (CAC), spółka zależna Aviation Industry Corporation of China (AVIC). Produkcją zajmuje się inna spółka-córka AVIC, czyli Guizhou Aircraft Industry Corporation (GAIC) z Guiyangu w prowincji Kuejczou (pinyin Gùizhōu). Jednak skala produkcji WZ-7 nie jest duża, wg większości szacunków powstało kilkanaście egzemplarzy wykorzystywanych zarówno przez chińskie siły powietrzne, jak i lotnictwo morskie. Od początku WZ-7 cechował rzadko spotykany układ konstrukcyjny. Gdy pojawiły się pierwsze zdjęcia Xianglonga (lub jego pełnowymiarowej makiety) w 2011 r., pokazywały kadłub z tzw. skrzydłem zespolonym, pojedynczym silnikiem odrzutowym i pojedynczym statecznikiem pionowym. Nie jest pewne, czy Xianglong w takiej konfiguracji w ogóle wzbił się w powietrze. Jednak zdjęcia egzemplarza z lotniska odpowiadały wyglądem modelowi w skali, pokazanemu na salonie w Zhuhai w 2006 r. W obecnej, docelowej, konfiguracji WZ-7 był testowany od 2013 r. Wtedy pojawiły się quasi-oficjalne zdjęcia prototypu z nowym skrzydłem zespolonym i motylkowym usterzeniem pionowym. Taka konfiguracja płatowca WZ-7 pozostała do dziś.

https://www.youtube.com/watch?v=hZmpGmiE4tk

WZ-7 Xianglong jest klasyfikowany jako bezzałgowiec HALE (High-Altitude Long Endurance – długotrwały lot na dużej wysokości) i ma być chińskim odpowiednikiem BSP Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk. Choć na dobrą sprawę nie ma potwierdzonych danych taktyczno-technicznych WZ-7. Można spotkać się z informacjami, że WZ-7 operuje na 18 500 m, ma masę startową 7,5 t, udźwig ok. 650 kg, prędkość 750 km/h, a zasięg 7000 km. Byłyby to charakterystyki podobne lub lub gorsze niż większego RQ-4 Global Hawk (pułap 18 000 m, zasięg 22 780 km, prędkość 570 km/h). Tyle, że WZ-7 jest mniejszą maszyną od RQ-4. Oficjalnie WZ-7 ma 14 m długości, 3,9 m wysokości i 22,8 m rozpiętości (RQ-4 to 14,5; 4,7 i 39,9 m; masa startowa > 14,6 t). Wyższa prędkość WZ-7 nie służy jednak długotrwałości lotu, ocenianej na 10 godzin. Zastosowanie skrzydła zespolonego ma kilka zalet, np. możliwość uzyskania większej sztywności płata przy zachowaniu jego lekkości i dużego wydłużenia. Skrzydło zespolone generuje także większą siłę nośną i mniejszy opór aerodynamiczny (zatem obniża spalanie) przy wysokich prędkościach poddźwiękowych, co wpływa też na wyższą prędkość wznoszenia i stabilność lotu, także przy manewrowaniu (co jest piętą achillesową BSP z długimi, prostymi skrzydłami jak w RQ-4). Pewnym ograniczeniem WZ-7 może być jego silnik odrzutowy, którym ma być pozbawiony dopalacza WP-13 (chińska kopia silnika R-13-300 z rodziny samolotów MiG-21). Silnik przestarzały, ale w Chinach opanowany technologicznie.

Ciekawym aspektem historii WZ-7 jest jednoczesny rozwój w Chinach innych BSP tej klasy, przynjamniej część z nich jako wyraźna konkurecja, a nie uzupełnienie WZ-7. Pomijając znacznie większy dwukadłubowy Shén Diāo, są jeszcze CH-6 (Cai Hong-6) zaprojektowany w China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) i oferowany na eksport Cloud Shadow/Wing Loong-10, który wyewoluował z BSP Tiānyì-3/Sky Wing III, skonstruowanego w CAIG/CAC, a także bardzo do niego zbliżony CASIC WJ-700. Przy czym nie jest pewne, czy Shén Diāo trafił do produkcji seryjnej, CH-6 jest na początku rozwoju, natomiast Cloud Shadow to bardziej odpowiednik BSP General Atomics Avenger niż Global Hawka.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc