Zaloguj

Chińczycy oblatali prototyp samolotu Y-20B z silnikami WS-20

Prototyp Y-20B w czasie lotu z silnikami WS-20. Fot. China Defense Blog

21 listopada “chińscy miłośnicy lotnictwa” upublicznili pierwsze zdjęcia ciężkiego samolotu transportowego Xi'an Aircraft Industrial Corporation (XAC) Y-20B wyposażonego w dwuprzepływowe silniki Sheyang WS-20.

Maszyna wykonała lot próbny w oparciu o fabryczne lotnisko w prowincji Shaanxi. Dzięki nowym jednostkom napędowym Y-20B ma otrzymać dodatkowe możliwości operacyjne – dotychczas XAC dostarczył chińskiemu lotnictwu wojskowemu około 20 samolotów Y-20A, które są napędzane przez rosyjskie Sołowiew D-30KP-2. Dodatkowo w zakładach XAC na dostawę oczekuje kilka kolejnych maszyn, które zdaniem analityków mają czekać na zakończenie prób WS-20.

Prace nad silnikiem WS-20 rozpoczęły się w Chinach około 2010 roku. W 2014 roku rozpoczęto próby w locie z wykorzystaniem samolotu transportowego Ił-76. W kolejnych latach maszyna testowa została przebudowana do użycia czterech silników tego typu. Pierwsze próby naziemne Y-20B odnotowano w lutym 2019 roku (wówczas pojawiły się zdjęcia jednego silnika zainstalowanego pod płatem). Obecnie to jedyny typ samolotu, który ma zostać wyposażony w powyższe jednostki napędowe (charakteryzujące się ciągiem około 14 ton).

Samoloty transportowe XAC Y-20, w dotychczasowej konfiguracji, mogą zabrać ładunek o masie do 55 ton. Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej deklarują zakup ponad 200 maszyn tego typu, część z nich ma zostać dostarczona w wersji samolotu tankowania powietrznego. Nie jest wykluczone zbudowanie innych wersji specjalistycznych.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Chińczycy oblatali prototyp samolotu Y-20B z silnikami WS-20”

  1. Chińczykom wciąż idzie słabo z zapewnieniem odpowiedniego resursu silnikom. JF-17 dla Pakistanu lata na sforsowanych klimowach, J-20 też na rosyjskich silnikach z Saturna, i nawet w nowych J-10 czy J-16 nie jest pewne czy zastąpili rosyjskie silniki. Dotąd się to im nie opłaca przez niską trwałość uzytkową chińskich. Zaawansowanej techniki materiałowej nie da się opanować z dnia na dzień.

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc