5 kwietnia korporacja Lockheed Martin poinformowała, że Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zakończył fazę prób operacyjnych ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion. Powyższy krok oznacza, że jeszcze w tym roku Departament Obrony ogłosi wstępną gotowość operacyjną.
Faza prób i ewaluacji została zakończona w marcu bieżącego roku i trwała siedem miesięcy. Personel doświadczalnej eskadry VMX-1 wykorzystywał cztery przedseryjne śmigłowce CH-53K King Stallion. W ramach prób realizowano szerokie spektrum zadań, w tym uzupełnianie paliwa w powietrzu z samolotów KC-130J o każdej porze doby (w tym w czasie transportu ładunków wielkogabarytowych na podwieszeniu zewnętrznym), wykonano ponad 350 operacji lotniczych z pokładów okrętów, a także przetestowano wiropłaty w różnorodnym środowisku naturalnym. W trakcie fazy prób i ewaluacji producent dostarczył także sześć egzemplarzy seryjnych (należących do I oraz II partii wstępnej), które pozwolą na osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwszy komponent ekspedycyjny jeszcze w bieżącym roku (ma on obejmować cztery CH-53K wraz z niezbędnym zapleczem wsparcia logistycznego oraz certyfikowanym personelem wojskowym).
Obecnie Lockheed Martin prowadzi montaż śmigłowców CH-53K King Stallion w zakładach firmy Sikorsky w Stratford w stanie Connecticut.
Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, w ramach partii wstępnych, zakontraktował 46 egzemplarzy, w tym cztery dla pierwszego klienta eksportowego – Izraela. Dodatkowo rozpoczęto rozmowy z władzami Republiki Federalnej Niemiec, które w tym roku planują wybór następcy dla obecnie eksploatowanych CH-53G Stallion – CH-53K King Stallion jest jedną z dwóch konstrukcji oferowanych Berlinowi.
8 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zawarł kontrakt z korporacją Lockheed Martin w sprawie rozbudowy potencjału zakładów w Stratford. W związku z planowanym uruchomieniem produkcji wielkoseryjnej Pentagon chce zwiększyć tempo montażu do 24 śmigłowców rocznie. Kwietniowy kontrakt, o wartości 27,4 mln USD, obejmuje zakupy urządzeń niezbędnych do zwiększenia produkcji – co ciekawe, w całości kwota pochodzi z programu FMS. Dotychczas jedynym państwem, które zamówiło CH-53K w tej procedurze jest Izrael (cztery już zakontraktowane, kolejnych osiem jest objętych międzyrządową umową LoA, a dodatkowo Jerozolima zawarła opcję na sześć następnych).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu