30 sierpnia w stoczni koncernu BAE Systems w Govan zapoczątkowano proces wodowania drugiej fregaty typu City budowanej dla Royal Navy, przyszłej HMS Cardiff (F 89).
Zgodnie z lokalną procedurą, kadłub został przetransportowany na specjalistyczną barkę, która po przeholowaniu w głębie w rejonie zachodniej Szkocji, gdzie zostanie zanurzona do momentu uzyskania przez fregatę pływalności. Po zakończeniu procesu jednostka zostanie przeholowana do Scotstoun, gdzie w ośrodku BAE Systems będzie prowadzony kolejny etap prac wyposażeniowych, prób oraz oddanie okrętu do służby.
Jak wskazuje koncern BAE Systems, nowa procedura ma wyeliminować niebezpieczeństwa związane z dynamicznym zejściem kadłuba do wodny podczas wodowania z wykorzystaniem klasycznej pochylni.
Przyszły HMS Cardiff jest drugą fregatą typu City (typ 26) – umowa pomiędzy wykonawcą oraz Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii została zawarta 2 lipca 2017 roku (obejmowała pierwsze trzy jednostki). Proces budowy został zapoczątkowany w sierpniu 2019 roku. Zgodnie z harmonogramem, okręt ma wejść do służby na początku 2028 roku.
W listopadzie 2022 roku obie strony zawarły umowę dotyczącą pięciu kolejnych jednostek. Spośród nich, w kwietniu 2023 roku, zapoczątkowano proces budowy pierwszej z nich (przyszła HMS Birmingham).
Fregaty typu 26 (City) będą wypierały 6900 ton, miały długość 159,9 m, a napęd w układzie CODLOG pozwoli je rozpędzić do 26 węzłów. Załoga będzie nieliczna – 118 ludzi, ale miejsc przewidziano dla około 200. City będą służyły przede wszystkim do walki podwodnej. Otrzymają one sonary holowane typu 2087 i kadłubowe typu 2150, wyrzutnie torped i dwa śmigłowce Leonardo AW101 Merlin do tych samych zadań. Poza tym uzbrojenie obejmie system przeciwlotniczy MBDA Sea Ceptor z 48 pociskami, wyrzutnię pionową Mk 41 do pocisków manewrujących Raytheon BGM-109 Tomahawk, pociski przeciwokrętowe Kongsberg NSM, 127 mm armatę Mk 45 Mod 4, dwie 30 mm armaty DS30M Mk 2 i dwa 20 mm systemy Phalanx Mk 15 Block I.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu