Zaloguj

Brytyjczycy o planach modernizacji floty śmigłowców transportowych

Jednym z problemów brytyjskiego lotnictwa jest kwestia następców dla wielozadaniowych śmigłowców Puma, które mają zostać wycofane z linii w latach 20. Fot. Crown Copyright

20 stycznia, w czasie konferencji poświęconej rozwojowi wiropłatów, pułkownik Paul Morris, zastępca pionu lotniczego armii brytyjskiej, poinformował o długofalowych planach modernizacji parku sprzętowego śmigłowców transportowych brytyjskich sił zbrojnych.


Pierwszym ważnym elementem jego wystąpienia była informacja o podjęciu decyzji dotyczącej kontynuowania zakupów wielozadaniowych śmigłowców transportowych Boeing CH-47 Chinook. Wielka Brytania jest jednym z największych eksportowych użytkowników tego typu wiropłatów, obecnie w linii znajduje się 60 egzemplarzy, a najmłodsze dostarczono w drugim dziesięcioleciu bieżącego wieku. W ramach planów, liczba pozostanie bez zmian jednak Londyn zamierza rozpocząć proces wycofywania z eksploatacji najstarsze z nich, które pochodzą z pierwszej połowy lat 80. XX wieku. Ma to związek z dużym tempem eksploatacji (według obecnych wyliczeń, średni nalot CH-47 w brytyjskich siłach zbrojnych do 2034 roku przekroczy 10 tys. godzin dla każdego z egzemplarzy).

Obecnie spodziewane jest podpisanie międzyrządowej umowy na zakup pierwszej transzy nowych CH-47F Chinook, która ma obejmować czternaście sztuk. Departament Stanu wydał zgodę na transakcję na początku 2020 roku.


W przypadku drugiego z projektów, dotyczących wyboru następcy dla wielozadaniowych śmigłowców Puma, rząd brytyjski rozważa trzy opcje. Pierwszą z nich jest udział w amerykańskim programie FLRAA (w którym rywalizują dwie konstrukcje). Ma ona jednak jeden (ważny) minus – czynnik czasowy. Wdrożenie do służby następców powinno zostać zrealizowane w drugiej połowie lat 20. bieżącego wieku. Z tego też względu, pozostawiając zainteresowanie programem FLRAA, Londyn rozważa także udział w sojuszniczym projekcie budowy nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego (wraz z Francją, Republiką Federalną Niemiec, Grecją oraz Włochami). Dodatkowo trzecia opcją jest zakup z półki dostępnych konstrukcji – zainteresowanie sprzedażą Brytyjczykom nowych wiropłatów wyrażają Leonardo (AW149), Airbus (H175/H225M/NH90) oraz Lockheed Martin (UH-60M/S-70i Black Hawk). Nie można wykluczyć, że obok opcji zakupu, pojawi się także możliwość leasingu długoterminowego, który pozwoli na podjęcie decyzji o kupnie konstrukcji wybranej w programie FLRAA.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Brytyjczycy o planach modernizacji floty śmigłowców transportowych”

  1. S-70i jako brytyjskie rozwiązanie pomostowe i w Mielcu.otwierają szampana, FLRAA nic nie przebije możliwościami, a Brytyjczyków stać na to co najlepsze.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc