17 listopada w stoczni Brodosplit d.d. w Splicie, wchodzącej w skład holdingu DIV Grupa, położono stępki dwóch okrętów patrolowych dla Straży Wybrzeża Republiki Chorwackiej.
Okręty budowane pod numerami stoczniowymi 543 i 544, to czwarta i piąta jednostka typu określanego jako OOB (obalni ophodni brod, pol. przybrzeżny okręt patrolowy), kończące jednocześnie serię zakontraktowaną przez Ministerstwo Obrony w Zagrzebiu dla Obalne straže Hrvatske ratne mornarice, czyli Straży Wybrzeża wchodzącej w skład Marynarki Wojennej Republiki Chorwacji. Umowę na prototyp - Omiš (OOB-31) - zawarto w grudniu 2014 r. Jej wartość wyniosła 385,4 HRK (około 58,5 mln USD).
Jednostki typu OOB zaprojektowano lokalnie. Mają 43,16 m długości, 8 m szerokości i 2,2 m zanurzenia. Ich kadłuby są produkowane ze stali o podwyższonej wytrzymałości marki AH36, zaś nadbudówki z lekkich stopów aluminium. Konstrukcja ma niezatapialność dwuprzedziałową, jest wyposażona w urządzenia filtrowentylacyjne i cytadelę gazoszczelną obejmującą pomieszczenia robocze oraz bytowe, chroniące przed oddziaływaniem broni masowego rażenia. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Caterpillar o mocy 2525 kW każdy, napędzające dwie śruby. Prędkość maksymalna przy 90% ich mocy nominalnej wynosi 29 węzłów, natomiast zasięg 1000 Mm jest uzyskiwany przy 15 w. Zastosowano też aktywny system tłumienia przechyłów, który umożliwia działanie okrętu przy stanie morza 4 i spełnianie kryteriów NATO-wskiej normy STANAG 4154 w tym zakresie. Załogę tworzy 16 osób, a autonomiczność to 10 dni.
Patrolowce OOB są uzbrojone w 30 mm system artyleryjski Aselsan SMASH, dwa 12,7 mm wkm Herstal M2HB i cztery przenośne naramienne zestawy przeciwlotnicze 9K32 Strieła-2M. Zabierają również na slipie rufowym łódź hybrydową o długości 7,7 m dla sześciu członków załogi, np. grupy inspekcyjnej, wyposażoną w silnik wysokoprężny, który rozpędza ją do 40 węzłów. Środki obserwacji technicznej obejmują dwa radary nawigacyjne i głowicę optoelektroniczną.
Okręty przeznaczone są do stałego monitoringu morza terytorialnego oraz chronionej strefy ekologicznej i rybackiej. Stępki poprzedniej pary położono niedawno - 2 września tego roku, zaś wspomniany Omiš rozpoczął służbę 7 grudnia 2019 r., jako pierwszy nowo zbudowany okręt, który podniósł chorwacką banderę od 2006 r. Wówczas to w składzie Hrvatska ratna mornarica pojawił się pojedynczy mały okręt przeciwminowy Korčula (LM-51).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu