Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Brak decyzji o wyborze silników dla F-15EX Advanced Eagle

19 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zastosowaniu procedury przetargowej dotyczącej wyboru dostawcy silników dla, planowanych do zakupu, wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15EX Advanced Eagle.


Powyższa decyzja, najprawdopodobniej, to wynik kompromisu pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz firmą Pratt & Whitney, która wycofała 18 maja skargę złożoną do Rządowego Biura Obrachunkowego (U.S. Government Accountability Office), będącego centrum rozstrzygania sporów dotyczących zamówień federalnych. Dzięki temu powyższy podmiot ma możliwość zaoferowania US Air Force silników rodziny F100-PW-229 (stanowiących napęd m.in. Boeing F-15E Strike Eagle). Dostawy jednostek napędowych mają rozpocząć się w czerwcu 2023 roku i trwać do połowy 2030 roku.

Według wcześniejszych planów Departament Obrony Stanów Zjednoczonych planował bezprzetargowy zakup silników General Electric F110-GE-129. Potencjalne zamówienie miało opiewać na 480 jednostek napędowych, które zamierzano zainstalować na 144 F-15EX Advanced Eagle planowanych do zakupu w najbliższych latach. Powyższa decyzja była motywowana faktem ograniczenia kosztów zakupu – F110-GE-129 są już certyfikowane do użycia w samolotach rodziny F-15 Advanced Eagle (zamówionych przez Arabię Saudyjską oraz Katar).

Nieoficjalnie za wyborem silników General Electric stały kwestie większego zastosowania w US Air Force, a także wyższej niezawodności. Nie można wykluczyć, że wycofanie protestu z GAO przez Pratt & Whitney oraz rozpisanie postępowania przetargowego ma drugie dno - powyższy producent nie otrzyma zamówienia, jednak otrzyma inne (intratne) zamówienie na określony typ jednostek napędowych.

Wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F-15EX Advanced Eagle mają zastąpić część wyeksploatowanych myśliwców F-15C/D Eagle pełniących zadania ochrony przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych. Pierwszych osiem egzemplarzy ma zostać formalnie zakontraktowanych w ciągu najbliższych miesięcy.

(Łukasz Pacholski) Foto: Boeing
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc