26 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o wyborze propozycji koncernu Boeing w programie zastąpienia floty samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry. Zgodnie z przewidywaniami, planuje się zakup E-7 Wedgetail.
Zgodnie z upublicznionym komunikatem pierwszy egzemplarz, traktowany jako prototypowy, ma zostać zakupiony w ramach budżetu na rok podatkowy FY23, który rozpoczyna się 1 października 2022 roku i dostarczony do połowy 2027 roku. Drugi egzemplarz ma zostać sfinansowany w ramach budżetu na rok 2024, a kontrakt wielkoseryjny ma zostać zawarty w 2025 roku. Według prezydenckiego projektu budżetowego na rok podatkowy 2023, USAF ma wycofać z linii 15 spośród 31 samolotów Boeing E-3 Sentry, a wygospodarowane fundusze skierować właśnie na przyspieszone zakupy E-7 Wedgetail. Docelowo zapotrzebowanie na nowe maszyny może wynosić około 30 egzemplarzy.
Rekomendacje dotyczące zakupu samolotów E-7 Wedgetail zostały ujawnione przed dowództwo US Air Force na początku 2021 roku. Mają one związek z rosnącymi kosztami eksploatacji E-3 Sentry, które bazują konstrukcyjnie na samolotach pasażerskich Boeing 707, które już dawno wycofano z eksploatacji na rynku cywilnym. Wiek platform oraz spadająca dostępność części zamiennych powoduje ograniczenie stopnia gotowości operacyjnej, co m.in. jest już zauważalne na obszarze Azji. Dodatkowo rozwiązania techniczne E-7 Wedgetail (m.in. stacja radiolokacyjna MESA) umożliwia zwiększenie świadomości sytuacyjnej, także w przypadku działań wielozadaniowych samolotów 5. generacji.
Dotychczas Boeing dostarczył E-7 Wedgetail do sił zbrojnych Republiki Korei, Australii oraz Turcji. Dodatkowo realizuje kontrakt na trzy samoloty do Wielkiej Brytanii, a poza Stanami Zjednoczonymi może powalczyć o kontrakt ze strony państw NATO, które wspólnie eksploatują eskadrę maszyn wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry.
E-7 Wedgetail bazuje konstrukcyjnie na wąskokadłubowym samolocie pasażerskim Boeing 737-700ER. Głównym elementem elektronicznym jest stacja radiolokacyjna Northrop Grumman MESA umieszczona na grzbiecie kadłuba w specjalnej owiewce. Co ważne, także z perspektywy amerykańskiej, E-7 został już certyfikowany do uzupełniania paliwa w powietrzu przy pomocy sztywnego łącza (standardowego dla USAF).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Warto by wziąć teraz przez EDA ze 3 wycofywane teraz Boeingi E-3 Sentry - spokój na kilka lat i szkolenie załóg. A potem zamówić własne nowe E-7 z produkcji wielkoseryjnej