reklama Helikon-Tex

Bezzałogowy Orion zaakceptowany

20 kwietnia agencja informacyjna TASS, powołując się na głównego konstruktora spółki „Gruppa Kronsztadt” Nikołaja Dołżenkowa, podała, że przedstawiciele firmy i Ministerstwa Obrony FR podpisali dokumenty odbioru bezzałogowego systemu powietrznego Orion. Chodzi o zestaw z trzema bezzałogowcami.

Dołżenkow powiedział TASS, że podpisane dokumenty dotyczą technicznego odbioru bezzałogowców i stwierdzają ich przejęcie przez resort obrony. Jest to zamknięcie etapu technicznego, bezzałogowce przeszły testy w locie, ich parametry zostały potwierdzone, sprawdzono też resztę sprzętu. Do ustalenia pozostały jeszcze szczegóły finansowe, wówczas kontrakt będzie wypełniony de iure. Dołżenkow dodał, że Orion jest jako dotąd największym w Rosji bezzałogowcem przyjętym do wyposażenia wojska. Według Dołżenkowa obecnie powinny zacząć się badania eksploatacyjne systemu. Wojskowi zgłosili dodatkowe wymagania wobec niego, których nie obejmowała oryginalna umowa, te modyfikacje będą wdrożone po kolejnej fazie badań w locie. TASS przypomniał, że w trakcie salonu MAKS 2019 Dołżenkow mówił, ze system Orion jest na końcowym etapie testów i przekazanie pierwszego systemu resortowi obrony nastąpi do końca 2019 r. Opóźnienie mogło wynikać z utraty jednego z prototypowych aparatów (numer 05), który rozbił się 16 listopada 2019 r. w obwodzie riazańskim.

Bezzałogowce systemu Orion to maszyny klasy MALE. Ich maksymalna masa startowa wynosi tonę, a udźwig 200 kg. Prędkość maksymalna wynosi 200 km/h, pułap sięga 7,5 km, a długotrwałość lotu to 24 godziny. Dotychczasowym napędem Orionów był austriacki silnik Rotax 914 z turbosprężarką o mocy 84,6 kW/115 KM. Maszyny seryjne mają otrzymać rosyjski silnik APD-110/120 opracowany przez spółkę „Agat” we współpracy z Centralnym Instytutem Silników Lotniczych im. P. I. Baranowa (Cientralnyj institut awiacionnowo motorostrojenija im. P. I. Baranowa, CIAM).
Orion powstał w ramach umowy na OKR Inochodiec, przyznanej 14 października 2011 r. spółce „Tranzas”, jak wówczas nazywała się „Gruppa Kronsztadt”, która zaproponowała swój projekt Orion (inaczej izdielije 90). O oblocie pierwszego prototypu (numer boczny 01) poinformowano 13 maja 2016 r. Z dostępnych informacji wiadomo, że do momentu rozbicia egzemplarza 05 wyprodukowano siedem bezzałogowców. Orion w ubiegłym roku przeszedł też próbną eksploatację w Syrii.

(AMM) Foto: Gruppa Kronsztadt
reklama Spy Shop

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc