Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bezzałogowce powietrzne w roli platform ASW

MQ-8C Fire Scout wyposażony w dwa zasobniki do przenoszenia mini-boi akustycznych. Rys. Northrop Grumman

Zarówno Northrop Grumman, jak firma General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) proponują wykorzystanie bezzałogowych platform powietrznych do zwalczania okrętów podwodnych (ASW).

Northrop Grumman prowadzi próby ze swoim bezzałogowym śmigłowcem patrolowym MQ-8C Fire Scout. Został on wyposażony w zasobnik-wyrzutnię mini-boi akustycznych firmy Ultra. MQ-8C, który został zaprojektowany do prowadzenia patroli morskich mógłby wspierać użytkowane w tej roli przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych (US Navy) załogowe śmigłowce Sikorsky MH-60R Seahawk. Bezzałogowy Fire Scout może utrzymywać się w powietrzu do 12 godzin i prowadzić patrole w promieniu 100 mil morskich (180 km) od okrętu-matki. Śmigłowce bezzałogowe mogłyby być wykorzystywane do prowadzenia wstępnego wykrywania obecności okrętów podwodnych. Dzięki temu odciążyłyby załogi śmigłowców załogowych w prowadzeniu długotrwałych i męczących patroli.

MQ-8C może przenosić na pylonach dwa 24-rurowe zasobniki mieszczące 48 mini-boi. Kilka śmigłowców mogłoby więc „pokryć” bojami znaczny obszar. Pod koniec 2020 r. Northrop Grumman przeprowadził testy z wykorzystaniem holowanego celu symulującego okręt podwodny. Cel bez problemu był wykrywany przez boje stawiane ze śmigłowca.

MQ-8C opracowany został na bazie komercyjnego, jednosilnikowego śmigłowca Bell 407. US Navy jest w trakcie wdrażania MQ-8C do służby. Jak na razie marynarka posiada 20 egzemplarzy, jednakże zainteresowana jest zakupem co najmniej 96 śmigłowców bezzałogowych. W bieżącym roku MQ-8C rozpoczną operacje z pokładów amerykańskich okrętów do działań przybrzeżnych LCS (Littoral Combat Ship).

W 2020 r. pierwszy śmigłowiec MQ-8C otrzymał stacjonujący w bazie NAS North Island w Kalifornii dywizjon HSC-23 „Wildcards”. Następny był stacjonujący w bazie Chambers Field NS Norfolk w Wirginii dywizjon HSC-22 „Sea Knights”. Dywizjony mają mieć mieszane wyposażenie składające się ze śmigłowców załogowych Sikorsky MH-60S oraz bezzałogowych MQ-8B i MQ-8C.

MQ-9A Reaper z podwieszonym zasobnikiem typu SDS do przenoszenia boi akustycznych. Fot. GA-ASI

Firma General Atomics prowadzi testy ASW z wykorzystaniem swojego samolotu zdalnie pilotowanego typu MQ-9A Reaper (Block 5). Został on wyposażony w 10-rurowy zasobnik typu SDS (Sonobuoy Dispenser System). Zasobnik mieści 10 standardowych boi w rozmiarze A, użytkowanych przez US Navy lub 20 mini-boi w rozmiarze G. Boje wyrzucane są do morza dzięki systemowi pneumatycznemu.

Podczas testów morskich prowadzonych na Pacyfiku w listopadzie 2020 r., MQ-9A wykrywał podwodny cel symulujący okręt podwodny typu Mk 39 EMATT (Expendable Mobile ASW Training Target). Samolot zrzucał trzy rodzaje boi: DIFAR-AN/SSQ-53G, DICASS-AN/SSQ-62F i BT-AN/SSQ-36B. Sygnały rejestrowane przez boje odbierane były i analizowane przez system przetwarzania typu UYS-505 SPS firmy General Dynamics Mission Systems-Canada, znajdujący się w bazie lotniczej Laguna na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie.

General Atomics testuje systemy ASW z myślą o swoim najnowszym samolocie bezzałogowym typu MQ-9B SkyGuardian. Oferowany jest on również w „dedykowanej” wersji morskiej nazwanej SeaGuardian. MQ-9B ma cztery pylony podskrzydłowe, na których można podwiesić cztery zasobniki SDS. Może więc mieć do dyspozycji 40 standardowych boi lub 80 mini-boi. Samolot może utrzymywać się w powietrzu do 18 godzin, a jego promień działania wynosi 1200 mil morskich (2220 km). MQ-9B może stanowić znacznie tańszą w eksploatacji alternatywę lub wsparcie dla załogowych samolotów zwalczania okrętów podwodnych.

W kwietniu 2016 r. rząd Wielkiej Brytanii ogłosił plan zakupu ok. 20 samolotów MQ-9B. W 2023 r. mają one zacząć wchodzić do służby oznaczone jako Potector RG1 (Mark 1). W listopadzie 2019 r. chęć zakupu kilkunastu samolotów MQ-9B SkyGuardian wyraziła również Australia. Niewykluczone, że obydwaj użytkownicy będą chcieli poszerzyć możliwości samolotów MQ-9B o prowadzenie operacji ASW.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc