20 grudnia w Huntington Beach w Kalifornii, korporacja Boeing przekazała US Navy bezzałogowiec podwodny XLUUV Orca.
Próby zdawczo-odbiorcze amerykańskiej Orki zakończono w tym miesiącu. Orca to aparat klasy XLUUV (Extra Large Uncrewed Undersea Vehicle), czyli bardzo duży bezzałogowy pojazd podwodny. To nowa klasa autonomicznych bezzałgowców podwodnych w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych.
Orca to w pełni autonomiczny pojazd podwodny dalekiego zasięgu o dużej ładowności, który może działać całkowicie niezależnie od pojazdu macierzystego lub bazy. We współpracy z US Navy XLUUV Orca przeszła kilka faz testów na morzu, w tym manewry na powierzchni i w zanurzeniu, aby zademonstrować swoje wyjątkowe możliwości. Orca ma możliwość rekonfiguracji dzięki otwartej architekturze. Ma konstrukcję modułową, a platforma bazowa będzie zapewniała naprowadzanie i kontrolę, nawigację, autonomiczność, świadomość sytuacyjną, podstawową łączność, dystrybucję energii, napęd i manewrowanie.
W 2012 roku Boeing zainicjował projektowanie i rozwój Echo Voyagera, prototypowego XLUUV, który rozpoczął testy na morzu w 2017 roku i był prekursorem obecnego pojazdu Orca. Echo Voyager – jedyny na świecie aparat tej wielkości i możliwości – spędził ponad 10 000 godzin na morzu i autonomicznie przepłynął setki mil morskich.
W lutym 2019 roku Boeing wygrał kontrakt o wartości 43 mln USD na produkcję, testowanie i dostawę czterech XLUUV wraz z towarzyszącymi pakietami. Chrzest i wodowanie pierwszego testowego pojazdu miały miejsce w kwiecień 2022 roku.
Tymczasem Rządowe Biuro Rozrachunkowe (GAO, Government Accountability Office), po przeprowadzeniu audytu, ogłosiło we wrześniu 2022 roku, że program jest opóźniony o trzy lata, a jego budżet przekroczono o 64%.
Nad pojazdami klasy XLUUV pracują także Chińska Republika Ludowa, Francja, Federacja Rosyjska i Republika Korei.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu