Pod koniec lutego Bell Textron dokonał podsumowania ubiegłego roku. Można powiedzieć wprost, w czasie 2020 roku “Działo się” dużo, zarówno w segmencie cywilnym oraz wojskowym.
Ubiegły rok to po pierwsze obchody 85. urodzin firmy, która od wielu lat jest czołowym producentem śmigłowców na świecie. Wiele z nich przeszło do historii, a także stało się symbolem kultury masowej. Pomimo bogatego dziedzictwa, Bell Textron to także przyszłość. W 2020 roku uruchomiono montaż prototypu wielozadaniowego śmigłowca bojowego Model 360 Invictus, który jest jednym z finalistów programu FARA realizowanego przez US Army. Dodatkowo samolot transportowy pionowego startu i lądowania V-280 Valor przekroczył granicę 200 godzin spędzonych w powietrzu. Ta konstrukcja jest z kolei demonstratorem technologii w programie FLRAA, którego celem jest zakup dla US Army następcy dla UH-60 Black Hawk. Obok obu militarnych projektów warto wspomnieć także o innowacyjnym modelu 525, który dzięki intensywnym testom zbliża się do pełnej certyfikacji FAA - będzie to pierwszy komercyjny wiropłat wyposażony w cyfrowy system sterowania.
W ciągu roku Bell Textron dostarczył klientom cywilnym 140 śmigłowców. Kolejnych 45 statków powietrznych trafiło do sił zbrojnych różnych państw. Wśród nich znalazły się m.in. jubileuszowy (400.) egzemplarz samolotu transportowego pionowego startu i lądowania V-22 Osprey, pierwszy MV-22B Osprey przeznaczony dla Sił Samoobrony Japonii (pierwszego klienta eksportowego na powyższą konstrukcję) czy też dostawa pierwszego egzemplarza wielozadaniowego śmigłowca Bell 412EPX (rozwijanego we współpracy z koncernem Subaru na potrzeby Ministerstwa Obrony Japonii). Nie można zapomnieć także o Polsce, gdzie amerykański producent zakończył dostawy wielozadaniowych śmigłowców Model 407 zamówionych przez Komendę Główną Policji. Ważnym sukcesem było także podpisanie umowy na produkcję dwunastu śmigłowców (ośmiu UH-1Y Venom oraz czterech AH-1Z Viper) dla Republiki Czeskiej.
Powyższe sukcesy nie byłyby możliwe bez rozwoju całej firmy. Dokonano otwarcia nowych obiektów w Wichita w stanie Kansas oraz w Fort Worth w stanie Teksas. Ten drugi jest szczególnie ważny, gdyż ma to być centrum rozwoju nowych technologii przeznaczonych m.in. w ramach projektu budowy wiropłatów nowej generacji Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych FVL. Rosnąca popularność oferowanych śmigłowców na rynkach zaowocowała otwarciem autoryzowanych centrów obsługi w Danii oraz Polsce – obiekt w Polsce (Konstancin-Jeziorna) był pierwszym w Europie. Początkowo ma realizować prace przy modelach 407 oraz 505, jednak nie jest wykluczone, że w przyszłości jego kompetencje zostaną rozszerzone.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zakup śmigłowców dla Policji za granicą zamiast w Polsce, skandaliczny zakup taka afera miniCaracale