26 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z konsorcjum Bell/Boeing w sprawie zamówienia kolejnej partii pokładowych samolotów transportowych pionowego startu i lądowania CMV-22B Osprey.
Lutowa umowa ma wartość 309,5 mln USD i ma zostać zrealizowana do marca 2025 roku. W jej ramach konsorcjum dostarczy cztery samoloty. Podnosi to liczbę zamówionych CMV-22B do 43 sztuk – docelowe zapotrzebowanie US Navy opiewa na 44 sztuk. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie budowy. Bell/Boeing CMV-22B Osprey zastępują w linii pokładowe samoloty transportowe Grumman C-2 Greyhound. Pierwsza jednostka operacyjna, VRM-30, rozpoczęła proces przezbrajania w czerwcu ubiegłego roku. W bieżącym roku ma wyruszyć w pierwszą turę operacyjną na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson – obok CMV-22B będzie to także operacyjny debiut dla wielozadaniowych Lockheed Martin F-35C Lightning II.
Samoloty Bell/Boeing CMV-22B Osprey, będące wersją V-22 dostosowaną do wymagań US Navy (zmiany objęły m.in. montaż dodatkowych zbiorników paliwa w kadłubie i płacie oraz rozbudowę środków łączności). Głównym zadaniem będzie realizacja lotów transportowych pomiędzy lotniskowcami i bazami na lądzie - dzięki dysponowaniu samolotami transportowymi na pokładzie okrętu można przerzucać personel, pocztę oraz ważne ładunki. W przypadku CMV-22B kluczowym elementem przyspieszającym zakup była możliwość transportu przez samolot modułów silnika F135-PW-100, który stanowi jednostkę napędową Lockheed Martin F-35C Lightning II.
Bieżący rok może być ważny dla programu eksportu V-22 Osprey. Poza realizacją dostaw kolejnych MV-22B do Sił Samoobrony Japonii konsorcjum liczy na podpisanie nowych umów z Izraelem oraz Indonezją.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu