Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

BAE Systems zmodernizuje system walki elektronicznej myśliwców F-35

Linia produkcyjna samolotów myśliwskich F-35 w zakładach w Fort Worth w Teksasie. Fot. Lockheed Martin

Lockheed Martin przyznał firmie BAE Systems kontrakt na modernizację systemu walki elektronicznej instalowanego w produkowanych przez LM samolotach myśliwskich 5. generacji F-35 Lightning II.

Kontrakt o wartości 493 miliony USD zakłada przeprowadzenie modernizacji systemu BAE AN/ASQ-239 EW (Electronic Warfare) dla F-35 produkowanych w wersji Block 4. Instalowanie ulepszonego systemu ma rozpocząć się w 2024 r., począwszy od siedemnastej transzy produkcyjnej myśliwca (Lot 17).

Modernizacja systemu walki elektronicznej będzie polegała na m.in. na zainstalowaniu procesorów o większej mocy obliczeniowej oraz nowych czujników wykrywających sygnały w spektrum elektromagnetycznym. AN/ASQ-239 zwiększa orientację sytuacyjną pilota informując o wszelkich aspektach emisji radarowej generowanej przez powietrzne, lądowe i morskie systemy przeciwnika. Łączy w sobie możliwości defensywne i ofensywne. W sytuacji wystąpienia zagrożenia implementuje najbardziej adekwatne pasywne środki zakłócające oraz aktywne środki przeciwdziałania.

System zaprojektowany został na bazie modułowej architektury, co pozwala na jego ciągłą modyfikację i modernizację (CCD – Continuous Capability Development). Zawiera też w sobie pakiet diagnostyczny informujący o występowaniu ewentualnych problemów czy usterek. Jeśli wykryty zostanie problem z działaniem oprogramowania, system pozwala na jego zdalną naprawę (NIEWTS – Non-Intrusive Electronic Warfare Test Solution).

Zmodernizowany system AN/ASQ-239 będzie jednym z głównych elementów pakietu modernizacyjnego myśliwca F-35 oznaczonego jako Block 4. Pakiet Block 4 obejmuje instalację podzespołów awioniki w ramach tzw. modernizacji technologicznej TR-3 (Tech Refresh 3) oraz nowej wersji oprogramowania awioniki. Myśliwce w wersji Block 4 otrzymają m.in. nowe komputery pokładowe, nową wersję wyświetlacza wielofunkcyjnego w kokpicie, zmodernizowany radar pokładowy. Instalacja tych komponentów ma rozpocząć się w 2023 r., począwszy od piętnastej transzy produkcyjnej F-35 (Lot 15). Docelową wersją oprogramowania awioniki dla standardu Block 4 jest tzw. seria 40 (40 Series/40R0X). Instalacja tej wersji oprogramowania ma być realizowana w latach 2023–2025.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc