6 lutego rząd Australii poinformował o rozpoczęciu programu AIR 5349 Phase 6, którego celem jest modernizacja samolotów przełamania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler eksploatowanych przez Royal Australian Air Force.
Zgodnie z programem, o wartości około 1,4 mld USD, prace będą obejmować współfinansowanie i rozwój nowych zasobników walki elektronicznej (Next-Generation Jammer), które zastąpią obecnie wykorzystywane AN/ALQ-99 TJS, modyfikacjom zostaną objęte systemy pokładowe samolotów, a także zakupione zostaną kolejne partie pocisków przeznaczonych do przełamania obrony powietrznej. W tym ostatnim przypadku Australijczycy, w ostatnich latach, zakupili niewielką partię AGM-88E AARGM – zapis może oznaczać kontynuację zakupów bądź zamówienie AGM-88G AARGM-ER. Poza tym program obejmuje także modyfikację infrastruktury szkolno-treningowej oraz poligonowej na terytorium Australii, co ma pozwolić na zapewnienie przestrzeni do realizacji ćwiczeń zarówno przez lotnictwo australijskie oraz partnerów ze Stanów Zjednoczonych.
Jednocześnie, w ramach pierwszego elementu modernizacji, poinformowano, że firma CEA Technologies zawarła umowę o wartości 277 mln AUD na rozbudowę poligonów na terenie Australii w celu szkolenia załóg w zakresie walki elektronicznej.
Australia jest jedynym eksportowym użytkownikiem samolotów Boeing E/A-18G Growler. Kontrakt na zakup dwunastu maszyn został zawarty w maju 2013 roku, a dostawy rozpoczęły się w lipcu 2015 roku. Jeden z samolotów został utracony w wyniku wypadku w styczniu 2018 roku, kiedy doszło do pożaru przedziału silnikowego w czasie startu z bazy lotniczej Nellis w stanie Newada. Stan 6. Eskadry RAAF został uzupełniony w styczniu bieżącego roku, kiedy Amerykanie dostarczyli egzemplarz o rejestracji A46-313 – jest to samolot odkupiony z zapasów lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych i dostosowany do konfiguracji RAAF. Obecnie brak szczegółów jego dotychczasowej służby w US Navy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu