Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

ATMOS dla kolejnego nabywcy

Elbit Systems zawarł kolejną umowę na dostawę 155 mm armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym ATMOS. Fot. Elbit Systems

17 kwietnia izraelska spółka Elbit Systems poinformowała o zawarciu umowy na dostawę 155 mm armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym ATMOS.

Kontrakt ma wartość ok. 102 mln USD i dotyczy dostawy dywizjonu (nie podano jak licznego) 155 mm armatohaubic samobieżnych ATMOS (Autonomous Truck Mounted howitzer System, pol. haubica zamontowana na autonomicznym samochodzie ciężarowym) z działem o długości lufy 52 kalibrów nieujawnionemu odbiorcy zagranicznemu. Umowa będzie realizowana na przestrzeni ośmiu lat. Nie ma pewności, czy chodzi o kolejnego nabywcę, czy może o dostawę kolejnego dywizjonu dla jednego z obecnych użytkowników ATMOS-ów (dotychczas system znalazł dziewięciu nabywców, a dwaj kolejni, Kolumbia i Dania, czekają na dostawy). Wśród możliwych nowych odbiorców wskazać można Brazylię, która rozważała w 2022 r. zakup izraelskiej armatohaubicy samobieżnej w ramach programu VBCOAP 155mm AR (zgłoszono zapotrzebowanie na 36 dział samobieżnych).

Jehuda Vered, dyrektor generalny spółki Elbit Systems Land, powiedział, że „kompleksowe zintegrowane rozwiązania artyleryjskie firmy Elbit Systems zapewniają cenną przewagę siłom lądowym naszych klientów na całym świecie”. Dodał, że „ta umowa stanowi wotum zaufania dla dostarczanych przez nas zaawansowanych rozwiązań artyleryjskich”. Druga wypowiedź może sugerować, że jednak chodzi o nowego klienta.

ATMOS to samobieżny system artyleryjski kalibru 155 mm, zgodny ze standardami porozumieniu JBMoU, oferowany z lufami o długości 39 bądź 52 kalibrów.  Zasięg strzału wynosi do 41 km, przy strzelaniu pociskiem ze zredukowanym oporze dennym z działa z lufą o długości 52 kalibrów. W charakterze nośników stosowane są podwozia terenowe 6×6 lub 8×8. Załoga liczy 4÷6 osób. System opracowano na przełomie stuleci, zaś produkcja na zlecenie pierwszego nabywcy zagranicznego ruszyła w 2003 r. Co ciekawe, Siły Obronne Izraela, mimo kilkukrotnie prowadzonych testów, nie wdrożyły ATMOS-a do służby. Następcą izraelskich M109A2 Doher ma być system SIGMA, jedynie w niewielkim stopniu wykorzystujący rozwiązania znane z ATMOS-a.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc