Zaloguj

Rosjanie obiecują postęp w silnikach lotniczych

W dniach 19-21 kwietnia 2016 r. w Moskwie odbyło się Międzynarodowe Forum Silnikowe (Mieżdunarodnyj Forum Dwigatielestrojenija, MFD-2016).

W dniach 19-21 kwietnia 2016 r. w Moskwie odbyło się Międzynarodowe Forum Silnikowe (Mieżdunarodnyj Forum Dwigatielestrojenija, MFD-2016).

W dniach 19-21 kwietnia 2016 r. w Moskwie odbyło się Międzynarodowe Forum Silnikowe (Mieżdunarodnyj Forum Dwigatielestrojenija, MFD-2016). Kiedyś była to dosyć znacząca wystawa producentów silników lotniczych, która teraz stała się niewielkim spotkaniem głównie rosyjskich firm, zajmującym jedną trzecią poprzedniego pawilonu.

Wszyscy duzi rosyjscy projektanci i producenci silników lotniczych należą do Połączonej Korporacji Silnikowej (ODK), zatrudniającej łącznie 86 tys. pracowników. Największą część przychodu korporacji ODK, 51,3% dają silniki dla samolotów bojowych – silniki myśliwskie rodziny AL-31 i RD-33 oraz bombowe NK-25 i NK-32. Silniki śmigłowcowe TW3-117, WK-2500 i TW7-117 to 6,5%. Silniki dla samolotów cywilnych PS-90A i SaM146 to jeszcze mniejsza część działalności – zaledwie 1,5%. Silniki NK-33 dla rakiet kosmicznych dają 2,4%, a małe silniki turboodrzutowe dla pocisków samosterujących – 1,1%. Reszta to silniki przemysłowe (16,4%) oraz remonty i inne usługi – 20,7%.
Dwa najważniejsze programy badawczo-rozwojowe ODK to silniki nowej generacji, których rozwój jest zaawansowany i które mogą niedługo być założone na samolot: silnik cywilny PD-14 dla samolotu komunikacyjnego MC-21 oraz silnik wojskowy izdielije 30 dla myśliwca PAK FA „drugiego etapu”. Oba są pierwszymi zupełnie nowymi rosyjskimi silnikami lotniczymi, nie mającymi radzieckich korzeni.
PD-14 (Perspektiwnyj Dwigatiel, 14 ton) ma napędzać nowy 180-miejscowy samolot pasażerski Irkut MC-21-300, zamierzający konkurować z A320NEO i B737MAX. Po raz pierwszy w Rosji silnik projektuje nie pojedyncze biuro konstrukcyjne, ale kooperacja wszystkich rosyjskich firm. Kierowanie programem, konstrukcję gazogeneratora i komory spalania powierzono firmie Awiadwigatiel z Permu. NPO Saturn z Rybińska robi wentylator i sprężarkę niskiego ciśnienia, NPP Motor z Ufy robi turbinę niskiego ciśnienia i dyszę, Star z Permu odpowiada za układ sterowania. Podobnie produkcja silnika będzie podzielona pomiędzy zakłady w Permie, Ufie, Rybińsku, Moskwie i inne. Jedynym przedsiębiorstwem ODK, jakie nie uczestniczy w projekcie PD-14 jest Kuzniecow z Samary, który realizuje własny ważny projekt wznowienia produkcji silnika NK-32 dla bombowca strategicznego Tu-160, a później projekt silnika dla bombowca nowej generacji PAK DA.
Według konstruktora generalnego firmy Awiadwigatiel z Permu Aleksandra Inoziemcowa, do 21 kwietnia 2016 r. wykonano trzy gazogeneratory silnika (pierwszy start w listopadzie 2010 r.), które łącznie przepracowały 155 godzin. Gotowych jest dziewięć kompletnych silników, które od pierwszego uruchomienia 9 czerwca 2012 r. przepracowały 241 godzin; w 2016 r. będą wyprodukowane kolejne trzy silniki. 30 października 2015 r. silnik z numerem 100-07 został po raz pierwszy uruchomiony w powietrzu na latającej hamowni Ił-76LL. Do początku marca 2016 r. przepracował w powietrzu 22 godziny i 22 minuty w ciągu 16 lotów osiągając wysokość 11 300 m i prędkość Ma=0,75. Następnie silnik został zdjęty z samolotu i jest teraz na przeglądzie w Permie; pod koniec lata powróci do kolejnego etapu prób w powietrzu. Jeden z doświadczalnych egzemplarzy silnika PD-14, z numerem 100-09 był głównym eksponatem forum MFD-2016.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc