Zaloguj

Wóz wsparcia ogniowego Wahash

Wóz bojowy wsparcia ogniowego Wahash 8×8 z wieżą 105mm-LT-HP LRG-AT na stoisku firmy Calidus podczas swej premierowej prezentacji na salonie IDEX-2021 w Abu Zabi.

Wóz bojowy wsparcia ogniowego Wahash 8×8 z wieżą 105mm-LT-HP LRG-AT na stoisku firmy Calidus podczas swej premierowej prezentacji na salonie IDEX-2021 w Abu Zabi.

W 2019 r. na salonie IDEX-2019 w Abu Zabi firma Calidus LLC ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich zaprezentowała po raz pierwszy rodzinę kołowych pojazdów opancerzonych 8×8 Wahash, opracowanych na bazie doświadczeń konfliktów asymetrycznych ostatniej dekady. Stąd cechują się one wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej przy akceptowalnej masie. Wówczas zaprezentowany prototypowy pojazd w wersji bojowego wozu piechoty miał zamontowaną ukraińską wieżę BM-3M Szturm-M. Podczas tegorocznego IDEX-u premierę miała kolejna wersja Wahasha – wóz wsparcia ogniowego z wieżą ze 105 mm armatą.

W ekspozycji firmy była także kolejna odmiana kołowego bojowego wozu piechoty, tym razem z wieżą przejętą od rosyjskiego gąsienicowego bwp BMP-3, amfibijna, podobnie jak ta ze Szturmem-B.

Znacznie bardziej interesujący był jednak wóz wsparcia ogniowego z nową, także mającą na lutowym salonie w Abu Zabi swoją światową premierę, wieżą ze 105 mm armatą z bruzdowaną lufą i zautomatyzowanym układem ładowania. Takie uzbrojenie sprawia, że ma on wyższą masę od wcześniej zaprezentowanych wersji, stąd nie może pływać. Pojazd z armatą skierowaną do przodu ma długość 9,7 m, a wysokość (do szczytu zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia DUBS M14, zamontowanego na stropie wieży) sięga 4,07 m.

Patrząc na pojazd z boku dobrze widoczna jest długa tylna część wieży 105 mm-LT-HP LRG-AT, w której umieszczono zautomatyzowany magazyn amunicji współpracujący z automatem ładowania armaty.

Patrząc na pojazd z boku dobrze widoczna jest długa tylna część wieży 105 mm-LT-HP LRG-AT, w której umieszczono zautomatyzowany magazyn amunicji współpracujący z automatem ładowania armaty.

Wieża z armatą nosi oznaczenie 105mm-LT-HP LRG-AT (105 mm Light Turret High-Performance Low Recoil Gun Anti-Tank), a jej dostawcą jest serbska prywatna firma DLS Specijalni sistemi d.o.o. (na światowych rynkach znana jest jako DLS Special Systems, w skrócie DLSSS lub DLS³), mająca swą siedzibę w Belgradzie i zakład produkcyjny w Kragujevacu. Powstała ona niedawno, bo w 2015 r.

Wieża 105mm-LT-HP LRG-AT z założenia ma być rozwiązaniem uniwersalnym i może być integrowana z różnymi typami podwozi kołowych oraz gąsienicowych o wymaganej nośności. W bazowej wersji jest załogowa, obsługuje ją dwóch żołnierzy – dowódca, który ma stanowisko po prawej stronie armaty i działonowy, który siedzi po jej lewej stronie.. To rozwiązanie dla konserwatywnych użytkowników, którzy wymagają od systemów tej klasy możliwości awaryjnej, ręcznej (mechanicznej) obsługi w zakresie podstawowych funkcji. Jeśli jednak taki wymóg nie zostałby postawiony, wieża może zostać wykonana jako bezzałogowa, a jej konsolę sterowania można umieścić w dowolnym dogodnym miejscu wnętrza pojazdu. Bazowa ochrona balistyczna wieży odpowiada zdaniem producenta poziomowi 3 wg STANAG 4569A, ale odmiana zamontowana na podwoziu Wahasha 8×8 ma odporność na poziomie 1. Można ją zwiększyć poprzez montaż opancerzenia dodatkowego, w każdym przypadku ograniczeniem jest tylko nośność podwozia bazowego i dopuszczalna masa całkowita pojazdu. To samo dotyczy również samego transportera Wahash 8×8, którego odporność balistyczna, w zależności od zastosowanego modułowego systemu opancerzenia dodatkowego, może osiągnąć poziom 4 wg STANAG 4569A (odporność okrężna na ostrzał 14,5 mm pociskami przeciwpancernymi B-32 z odległości 200 m), zaś przeciwminowa 4B wg STANAG 4569B (detonacja ładunku wybuchowego o ekwiwalencie 10 kg TNT pod dnem lub pod dowolnym kołem).

Wieża zamontowana na podwoziu Wahasha 8×8, z pełnym wyposażeniem i obsługą, ma masę niespełna 6,5 tony. Jej główne uzbrojenie stanowi, stabilizowana w dwóch płaszczyznach, 105 mm armata o długości lufy 58 kalibrów. Została ona skonstruowana w Serbii, z wykorzystaniem rozwiązań i technologii brytyjskiego działa L7 oraz jego amerykańskiej wersji M68, które mają kaliber 105 mm i bruzdowaną lufę oraz sowieckiej 125 mm gładkolufowej armaty 2A46 i współpracującego z nią automatu ładowania. Konstrukcja kołyski serbskiej armaty, jej zamek i automat ładowania zostały zaadaptowane z armaty 2A46, zaś lufa jest wyraźnie inspirowana zastosowaną w L7/M68. W tylnej części wieży umieszczono zautomatyzowany magazyn automatu ładowania o pojemności 12 nabojów. Kolejne 24 są przewożone wewnątrz kadłuba pojazdu. Do strzelania wykorzystuje się standardową amunicję scaloną do armat L7/M68.

Z armatą jest sprzężony, lawetowany po jej prawej stronie, 7,62 mm karabin maszynowy PKT (na amunicję 7,62×54R). Zapas amunicji do tego karabinu maszynowego wynosi 1000 nabojów (cztery taśmy). W trzech skrzynkach amunicyjnych jest także przewożona amunicja 5,56 mm lub 7,62 mm do broni członków załogi (dowódcy, działonowego i kierowcy).

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc