Planowano, że w obecności prezydenta będzie tam podpisany wstępny protokół zakończenia pierwszego etapu prób i rekomendacja wykonania partii wstępnej samolotów, a wraz z tym ogłoszone będzie oficjalnie nowe oznaczenie Su-57. Jednakże z powodu opóźnienia Władimir Putin pominął oddalony od głównej trasy wizyty hangar z PAK FA. Protokół z prób oraz rekomendację wykonania wstępnej serii myśliwców podpisano dwa dni później.
Su-57 jest kolejnym samolotem w serii coraz bardziej udoskonalanych ciężkich myśliwców panowania w powietrzu, po Su-27, Su-37 i Su-47. Su-27 dał początek tej serii w 1982 r. i jest wciąż podstawowym samolotem myśliwskim w Rosji. Su-37 to eksperymentalny myśliwiec Su-27M z numerem bocznym 711 z 1994 r., pierwszy ze sterowanym wektorem ciągu. Z kolei Su-47 to eksperymentalny samolot myśliwski ze skrzydłem o odwrotnym skosie z 1997 r. Podczas wystawy MAKS 2017 dwa myśliwce T-50 pilotowane przez pilotów doświadczalnych Siergieja Bogdana i Siergieja Czernyszewa pokazały zsynchronizowaną akrobację i symulowaną walkę powietrzną. Jak i w poprzednich latach nie było bliskiego dostępu do samolotu, widzieliśmy go tylko w czasie pokazu w powietrzu.
W ciągu dwóch lat, jakie minęły od poprzedniego salonu MAKS myśliwiec T-50 przeszedł pierwszą modernizację płatowca, po problemach ujawnionych w próbach pierwszych prototypów. W próbach jest także docelowa konfiguracja wyposażenia zadaniowego. W ukształtowanej obecnie postaci wykonana będzie pierwsza seryjna partia samolotów, a jednocześnie kontynuowane będą prace nad bardziej głęboką modernizacją myśliwca, połączoną z zastosowaniem nowych silników. Od MAKS 2015 do prób dołączyły trzy kolejne latające prototypy PAK FA i łącznie jest ich teraz osiem. Szósty samolot T-50-6-2, „056”, wystartował po raz pierwszy 27 kwietnia 2016 r., za nim 17 listopada poleciał T-50-8, „058”, a 24 kwietnia 2017 r. – najnowszy – T-50-9, „059”. Pomiędzy szóstym T-50-6-2 i poprzedzającym go piątym T-50-5 (pierwszy lot 27 października 2013 r.) minęło dwa i pół roku i w tym czasie wprowadzono poważne zmiany w konstrukcji. „Brakujący” samolot T-50-7 nie lata i służy do prób statycznych zmienionego płatowca. Trzy ostatnie egzemplarze różnią się od poprzednich pięciu samolotów wzmocnioną wewnętrzną strukturą płatowca. Pokrycie zostało częściowo wymienione na kompozytowe. Tylna część kadłuba z wyposażeniem elektronicznym została wydłużona, zmienione zostały obwody spodu w tylnej części kadłuba, niektóre pokrywy, a także końcówki skrzydła.
Zmiany w konstrukcji zostały spowodowane przez problemy techniczne, w tym pęknięcia konstrukcji, jakie wystąpiły na pierwszych prototypach samolotu w czasie prób. Z tego powodu T-50-1 nie latał od sierpnia 2011 r. do września 2012 r.; różne nakładki wzmacniające pojawiły się potem na powierzchniach samolotów. Kilkakrotnie wyłączały się silniki w locie. 10 czerwca 2014 r. zaraz po lądowaniu w Żukowskim zapalił się T-50-5, nieszczęśliwie w czasie pokazu dla delegacji indyjskiej. Remont w Komsomolsku nad Amurem trwał 16 miesięcy; samolot powrócił do prób 16 października 2015 r., z nowym oznaczeniem T-50-5R.
Od lutego 2014 r. prototypy T-50 przechodzą także próby w ośrodku doświadczalnym Ministerstwa Obrony w Achtubińsku, gdzie są testowane przez pilotów wojskowych. Władimir Michajłow, były głównodowodzący siłami powietrznymi Rosji powiedział w marcu 2016 r. w telewizji rosyjskiej, że T-50 po raz pierwszy wystrzelił uzbrojenie z komory wewnętrznej.
Na najnowszym samolocie T-50-9 założono zestaw sensorów celowniczych w konfiguracji, jaka została wybrana dla produkcyjnej wersji myśliwca T-50. Na poprzednich prototypach czujniki były instalowane częściowo i w różnych wariantach; niektóre miały tylko makiety urządzeń. Wszystkie systemy i czujniki PAK FA są połączone i sterowane przez centralny system obliczeniowy.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu