Spotkanie „tygrysich eskadr” w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego

F-16B MLU z 313. Eskadry Sil Powietrznych Holandii. Podczas tegorocznej edycji NTM jednostka ta zdobyla dwie glowne nagrody: „Silver Tiger Trophy” i „Best Flying Unit”

F-16B MLU z 313. Eskadry Sil Powietrznych Holandii. Podczas tegorocznej edycji NTM jednostka ta zdobyla dwie glowne nagrody: „Silver Tiger Trophy” i „Best Flying Unit”

W dniach 14 do 25 maja w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego (BLT) Poznań-Krzesiny odbyło się kolejne spotkanie stowarzyszenia NATO Tiger Association. Gospodarzem była 6. Eskadra Lotnicza (EL), która obok 3. EL, wchodzi w skład Grupy Działań Lotniczych 31. BLT. W tegorocznym spotkaniu obok Polaków jako organizatorów wziął udział personel z 13 państw oraz międzynarodowa załoga samolotu E-3A należącego do NAEW&C Force (NATO Airborne Eary Warning & Control Force).

Pierwsze „spontaniczne” spotkania „tygrysich eskadr” miały miejsce w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Aby prawnie usankcjonować te spotkania powołano do życia stowarzyszenie NATO Tiger Association (Stowarzyszenie Tygrysów NATO), którego zasady funkcjonowania określono w NTA ROE (NATO Tiger Association – Rules of Engagement). Pomimo posiadania w nazwie wyróżnika NATO, stowarzyszenie nie podlega żadnemu dowództwu Sojuszu Północnoatlantyckiego, będąc strukturą autonomiczną. Na co dzień sprawami organizacyjnymi NTA zarządza „Rada Tygrysów” składająca się z przedstawicieli czterech jednostek, z których dwie są stałe (31. Eskadra Sił Powietrznych Belgii i eskadra myśliwska EC 01.012 Sił Powietrznych Francji), a dwie kolejne to ostatni i następny organizator spotkania NATO Tiger Meet. Przewodniczącym Rady jest zawsze przedstawiciel gospodarza kolejnego zlotu. Ma ona do pomocy organ doradczy, skupiający żołnierzy zarówno czynnie służących, jak i będących w stanie spoczynku, mających największe doświadczenie w zakresie funkcjonowania „tygrysiej” organizacji.
Obecnie stowarzyszenie jednostek lotniczych państw członkowskich NATO, mających w swoim godle wizerunek drapieżnego kota, liczy 24 członków pełnoprawnych, 10 członków honorowych oraz jednego będącego na okresie próbnym. Warunkiem koniecznym do spełnienia dla kandydatów na członków NATO Tiger Association jest posiadanie w godle jednostki „tygrysa” lub innego drapieżnego kota. Nie ma znaczenia charakter jednostki, może to być eskadra myśliwska, bombowa, rozpoznawcza, transportowa jak i pomocnicza, użytkująca samoloty lub śmigłowce. Poza tym członkowie stowarzyszenia mają obowiązek brać udział w zlotach NATO Tiger Meet. Droga do stowarzyszenia wiedzie poprzez członkostwo tymczasowe (próbne). Trwa ono minimum dwa lata, podczas których, należy wykazać się udziałem w spotkaniach NTM i przywiązaniem do „tygrysich” wartości. Decyzja o nadaniu kandydatowi pełnych praw zapada w głosowaniu członków rzeczywistych.
Głównymi celami, które legły u podstaw powołania NATO Tiger Association było: wzmacnianie solidarności między państwami NATO, tworzenie, utrzymanie i wzmacnianie więzi pomiędzy personelem jednostek stowarzyszenia „tygrysich eskadr”, a także wymiana doświadczeń oraz współpraca w zgodzie z celami wojskowymi Sojuszu Północnoatlantyckiego. W ciągu pięćdziesięciu ośmiu lat historii „tygrysiego” stowarzyszenia osiem jednostek będących jego członkami zostało rozwiązanych. Również z różnych względów w latach: 1989, 1995, 1999 i 2000 zlotu nie organizowano.
Gospodarzem tegorocznego spotkania „tygrysich eskadr” była 6. Eskadra Lotnicza wchodząca w skład 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. 6. EL kontynuuje historię i tradycje następujących jednostek: 6. Pułku Lotnictwa Szturmowego (1944-57), 6. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego (1957-82), 6. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (1982-98). W ich wyposażeniu znajdowały się samoloty szturmowe Ił-2 i Ił-10, myśliwskie Lim-1 (MiG-15) i Lim-2 (MiG-15 bis), myśliwsko-szturmowe Lim-5M i Lim-6 bis, a od 1984 r. myśliwsko-bombowe Su-22. Natomiast historia krzesińskich „tygrysów” sięga lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to na samolotach pilskiego 6. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, uzbrojonego w samoloty bojowe Su-22M4 i szkolno-bojowe Su-22UM3K, pojawiły się wizerunki uskrzydlonych tygrysów, będących godłami eskadr wchodzących w skład pułku. Tygrysy różniły się między sobą kolorami skrzydełek (samoloty należące do 1. EL miały skrzydełka różowe, natomiast 3. EL niebieskie).
Po rozwiązaniu, w 1998 r., pilskiego pułku jego tradycje przejęła powołana do życia 1 stycznia 2000 r. powidzka 6. Eskadra Lotnictwa Taktycznego. Jej piloci w 2001 r. wzięli udział, jako obserwatorzy, w NATO Tiger Meet w belgijskiej bazie Kleine Brogel. Następnie w 2005 r. prezentowali samolot Su-22UM3K z numerem taktycznym 707 w „tygrysim” malowaniu w Mini Tiger Meet w Belgii oraz podczas międzynarodowych pokazów lotniczych RIAT w Fairford w Wielkiej Brytanii. Z dniem 1 stycznia 2007 r. 6. ELT przeniesiono na lotnisko Poznań-Krzesiny, gdzie 31 marca 2008 r. została przeformowana i przezbrojona w wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Jastrząb, a następnie jako 6. Eskadra Lotnicza, obok 3 .EL, weszła w skład 31. Bazy Lotniczej, a od 2010 r. w skład Grupy Działań Lotniczych 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc