Samolot Gulfstream G550

Samolot Gulfstream G550

Samolot Gulfstream G550

14 listopada szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Adam Duda i Jeffrey Crosby, reprezentujący Gulfstream Aerospace podpisali umowę na dostawę małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Przedmiotem porozumienia, którego wartość wynosi 440 566 300,80 zł netto jest dostawa 2 samolotów Gulfstream G550 wraz z pakietem logistycznym oraz dokumentacją techniczną i eksploatacyjną. Samoloty zostaną dostarczone w sierpniu 2017 r.

Historia firmy Gulfstream Aerospace rozpoczęła się od oblatanego w 1958 r. turbośmigłowego samolotu Grumman G159, nazwanego później Gulfstream I. Była to celna odpowiedź na zapotrzebowanie rynku wewnętrznego w Stanach Zjednoczonych na szybki samolot dyspozycyjny dla przedsiębiorców i korporacji. Kilka lat później (1966 r.) powstał napędzany silnikami turbowentylatorowymi Gulfstream II (G1159). Przez następne dekady ogólny układ konstrukcyjny samolotów firmy pozostał niezmieniony, nowe płatowce były coraz większe i dysponowały coraz lepszymi osiągami.
Dwusilnikowy samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu Gulfstream G550 powstał jako unowocześniona wersja modelu V, oznaczona początkowo GV-SP. G550 został certyfikowany 14 sierpnia 2003 r.; i do dziś zbudowano około 550 egzemplarzy. Są one używane na całym świecie przez korporacje, użytkowników prywatnych i rządowych. Budowano również odmianę oznaczoną G500, o mniejszym zasięgu (do 10 700 km), pozbawioną systemu EVS (Enhanced Vision System; różną od zaprojektowanego od podstaw obecnego G500/GVII). Nie cieszyły się one zainteresowaniem – powstało tylko 10 takich maszyn.
Łączna liczba zbudowanych płatowców rodziny GV/G550 czyni je najpopularniejszymi małymi samolotami dyspozycyjnymi na świecie. Wśród rządowych i wojskowych użytkowników tych maszyn są Stany Zjednoczone (kilkanaście samolotów oznaczonych C-37A), Grecja, Meksyk, Japonia, Szwecja, Singapur, Algieria, Kuwejt, Arabia Saudyjska, Azerbejdżan, Australia, Maroko, Nigeria, Tanzania, Uganda i Turcja.
Gulfstream G550 to samolot dyspozycyjny dalekiego zasięgu przewożący do 18 pasażerów, certyfikowany do lotów w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych, nad obszarami wodnymi i polarnymi. Jego napęd stanowią dwuwałowe silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 o ciągu startowym 68,4 kN każdy, sterowane elektronicznie (FADEC). Załoga ma do dyspozycji awionikę PlaneView firmy Honeywell z czterema dużymi wyświetlaczami wielofunkcyjnymi MFD. Standardowym wyposażeniem jest system wspomagania widzenia EVS i wyświetlacze przezierne pilotów HUD.
Maksymalna wysokość przelotowa to ponad 15 000 m (51 tys. stóp), co pozwala na loty ponad trasami przelotowymi lotnictwa komunikacyjnego, skracając czas przelotu i uniknięcie niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Operatorzy G550 mogą eksploatować je na zasadach ETOPS 180, czyli w odległości do 180 minut lotu od lotniska zapasowego w przypadku awarii jednego z silników. Możliwości samolotu pozwalają na międzykontynentalne loty bez międzylądowań: niespełna dwa tygodnie po wejściu do służby G550 ustanowił rekord czasu przelotu z Seulu (Republika Korei) do Orlando w Stanach Zjednoczonych, pokonując odległość ponad 13 500 km w czasie 14,5 godziny.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc