Rosomaki w Bratysławie

Bazowy Rosomak eksponowany na stoisku Polskiej Grupy Zbrojeniowej na wystawie IDEB 2016 w Bratysławie. Pojazd ten miał zamontowany nowy silnik Scania DC 13.

Bazowy Rosomak eksponowany na stoisku Polskiej Grupy Zbrojeniowej na wystawie IDEB 2016 w Bratysławie. Pojazd ten miał zamontowany nowy silnik Scania DC 13.

W lipcu ubiegłego roku ówcześni szefowie rządów Polski i Słowacji, Ewa Kopacz i Robert Fico, podpisali w Siemianowicach Śląskich list intencyjny dotyczący współpracy przemysłów obronnych obu krajów. Zapisano w nim zamiar zakupu przez Siły Zbrojne Republiki Słowackiej kołowych bojowych wozów piechoty Scipio 8×8, będących połączeniem polskiego Rosomaka i słowackiej wieży bezzałogowej TURRA-30. Pomimo zakończenia negocjacji kontraktowych na poziomie przemysłowym, deklaracji tych nie zwieńczyło zawarcie kontraktu. Niemniej polski przemysł nie rezygnuje z promowania swych rozwiązań na słowackim rynku.

Potwierdziła to choćby obecność polskich firm, skupionych w tzw. śląskiej grupie pancernej, a więc Rosomak S.A., Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy S.A. i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego OBRUM Sp. z o.o., na Międzynarodowej Wystawie Obronnej IDEB 2016, która trwała od 10 do 12 maja w Bratysławie. Na wystawie swoje stoisko miała Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., do której należą wszystkie wspomniane wyżej przedsiębiorstwa, ale ich pojazdy – będące efektem współpracy z lokalnymi partnerami: EVPÚ, a.s. i DMD Group, a.s./KONŠTRUKTA – Defence, a.s. – były także prezentowane na ich ekspozycjach.
Tym razem w stoisku PGZ wystawiony został kołowy transporter opancerzony Rosomak w wersji bazowej, uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia ZSMU-1276 A3 Kobuz z Zakładów Mechanicznych Tarnów S.A., zamontowane w miejscu włazu dowódcy, a więc w taki sposób, jak na Rosomakach w wersji wozu rozpoznania technicznego WRT. Prawdziwej nowości, jaka znalazła się w tym pojeździe, niestety nie było widać z zewnątrz. Zamiast standardowej jednostki napędowej Scania D1 12 56A03PE o mocy maksymalnej 360 kW/490 KM, zastosowano w nim bowiem nowocześniejszy silnik Scania DC 13 o mocy 405 kW/551 KM, który może stanowić napęd wersji eksportowych i rozwojowych pojazdu.
Tym razem zabrakło w Bratysławie kołowego wozu bojowego Scipio 8×8, wystawianego w ubiegłym roku na IDET w Brnie i MSPO w Kielcach, ale na stoisku EVPÚ, a.s. znalazł się inny wóz bojowy, mogący stanowić ofertę eksportową obu partnerów. Powstał on z połączenia Rosomaka-M, a więc pojazdu rozwojowego o zwiększonej do 23,5 ton masie bojowej do pływania i z bezzałogową wieżą EVPÚ TURRA-30, ale w „zachodniej” odmianie, uzbrojoną w armatę Orbital ATK Mk44 Bushmaster II. Sam pojazd został przetransportowany do Słowacji w celu integracji ze starszym wariantem wieży (z armatą 2A42) jeszcze w lutym, a w kolejnych miesiącach przechodził próby, w tym uzbrojenia. Uczestniczył także w prezentacjach dla potencjalnych kontrahentów zagranicznych. Dopiero przed wystawą zamontowano na nim prototypową wieżę z armata Bushmaster II.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc