Pierwsze nowe podwozie do Kraba zostało skompletowane w zakładach Samsung Techwin (od 29 czerwca br. Hanwha Techwin) w Changwon w maju i, po przeprowadzeniu prób trakcyjnych z obciążeniem imitującym polską wieżę, 25 czerwca, na pokładzie statku, wyruszyło w drogę do Polski. Do portu w Gdańsku dotarło 13 sierpnia, a po kilku kolejnych dniach – na naczepie niskopodwoziowej – do Stalowej Woli. W osiem miesięcy po podpisaniu umowy na dostawę podwozi, w tygodniu pomiędzy 17 a 21 sierpnia, z nośnikiem zintegrowano wieżę, a 24 sierpnia gotowego Kraba w nowej odsłonie zaprezentowano po raz pierwszy, na zamkniętym pokazie, przedstawicielom Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Skarbu Państwa, z sekretarzem stanu w MSP Zdzisławem Gawlikiem i radcą koordynatorem sekretarza stanu w MON gen. bryg. Sławomirem Szczepaniakime na czele. Nie mogło też zabraknąć szefa Wojsk Rakietowych i Artylerii Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, płk. Jarosława Kraszewskiego, prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojciecha Dąbrowskiego, a także grupy dziennikarzy.
Warto w tym miejscu podkreślić, że podwozie które dotarło do Polski w znaczący sposób różni się od produkowanego seryjnie w Republice Korei, choć oczywiście jest na nim oparte. Już w pierwszym egzemplarzu nowego podwozia Kraba zostały bowiem uwzględnione wymagania polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej co do zestawu wyposażenia, zawarte we Wstępnych Założeniach Taktyczno-Technicznych, a także zrealizowane zostały niezbędne zmiany konstrukcyjne związane z koniecznością integracji z nim polskiej wieży. Stosowną dokumentację modernizacyjną opracowali wspólnie konstruktorzy HSW i Samsunga, a w pracach w zakładach w Changwon i zakładowych badaniach pierwszego podwozia brali udział także polscy specjaliści. Zmiany objęły m.in. montaż systemów i agregatów, których nie ma w oryginalnej konstrukcji. Są wśród nich pomocniczy zespół zasilający (APU) i układ filtrowentylacji – oba z firmy Radiotechnika Marketing Sp. z o.o., nocny przyrząd obserwacyjny kierowcy z PCO S.A., komplet świateł zewnętrznych zunifikowanych z montowanymi na innych pojazdach modułu ogniowego Regina, a także bloki i okablowanie systemu łączności wewnętrznej FONET oraz systemu kierowania ogniem Topaz. Pojazd otrzymał także, wymaganą przez zamawiającego, nową wersję systemu przeciwpożarowego i przeciwwybuchowego firmy Kidde- -Deugra, który obejmuje przedział silnikowy oraz załogowy – oryginalnie montowany jest w podwoziach system przeciwpożarowy tej samej firmy, instalowany był jedynie w przedziale silnikowym. Drobniejszych zmian jest oczywiście znacznie więcej.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu