Zaloguj

Park pontonowy IRB dla Wojska Polskiego

Most pontonowy IRB postawiony na rzece Kolorado przez saperów USMC, którzy czekają na przejazd opancerzonych wozów bojowych.

Most pontonowy IRB postawiony na rzece Kolorado przez saperów USMC, którzy czekają na przejazd opancerzonych wozów bojowych.

General Dynamics European Land Systems ma w swojej ofercie środki przeprawowe wszystkich kategorii. Jednym z rozwiązań jest park pontonowy IRB, który może rozwiązać jedną z wieloletnich bolączek sprzętowych polskich saperów. Obecnie taki sprzęt w Wojsku Polskim, czyli park pontonowy PP-64 Wstęga, jest przestarzały i wyeksploatowany.

Wisła – „królowa polskich rzek” – ze względu na swoje położenie, głębokość i szerokość (zwłaszcza w środkowym i dolnym biegu), jest najważniejszą przeszkodą wodną w Polsce. Trzeba też pamiętać o jej dopływach, także dużych ciekach wodnych, jak również o ograniczonej liczbie mostów na Wiśle i wpadających do niej rzekach. A przetrwanie mostów w przypadku działań wojennych będzie co najmniej niepewne.
Pododdziały saperskie Wojska Polskiego muszą mieć sprzęt zdolny do przeprawiania ciężkiej techniki bojowej, przede wszystkim czołgów i dział samobieżnych, których masa bojowa często zbliża się do 70 ton, będących w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i sojuszników z NATO. Tymczasem komplet obecnego parku pontonowego PP-64 zapewnia nośność w przypadku pojazdów do 40 t, przy długości przeprawy maksymalnie 186 m (tzw. pojedyncza wstęga, jednokierunkowa).
Poza tym nowy park pontonowy Wojska Polskiego musi odznaczać się trzema zasadniczymi cechami: wysoką mobilnością, modułową konstrukcją oraz interoperacyjnością ze sprzętem przeprawowym sojuszników z NATO w każdych warunkach terenowych i pogodowych.

Mobilny i uniwersalny

Oferowany przez General Dynamics European Land Systems (GDELS) park pontonowy IRB (Improved Ribbon Bridge) jest łatwy w transporcie i ustawianiu, a zarazem cechuje się bardzo dużą nośnością.
Przeprawę z użyciem IRB o długości 100 m 46 żołnierzy ustawia w ok. 30 minut. Komplet sprzętu parku przewozi ok. 20 samochodów ciężarowych. Prom IRB, złożony z czterech pontonów środkowych i dwóch pontonów brzegowych z rampami, można złożyć w niecały kwadrans.
IRB zapewnia 4,5 m szerokości użytkowej jezdni i klasę obciążenia MLC 80(T)/96(W), czyli 80 t w przypadku pojazdów gąsienicowych i 96 t kołowych. Analogiczne wartości dotyczą IRB używanego jako przeprawa promowa. W praktyce oznacza to, że po IRB może przejechać dowolny pojazd pancerny lub opancerzony NATO, wliczając w to 155 mm armatohaubice samobieżne Krab i czołgi Leopard 2A5/PL. 96 ton nośności dla pojazdu kołowego gwarantuje przeprawę każdego ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego z naczepą do przewozu ciężkiej techniki bojowej (czołgi, bojowe wozy piechoty, armatohaubice samobieżne), jaki jest używany w NATO.
IRB pasuje też do polskich warunków terenowych i klimatycznych. Dużą jego zaletą jest możliwość budowy przeprawy także przy niskim poziomie wody (co w Polsce powoli staje się normą podczas lata). Umożliwiają to odpowiednio zaprojektowane połączenia między pontonami IRB.
Kolejną cechą IRB, nader istotną z naszego punktu widzenia i zarazem unikatową wśród oferowanych Polsce parków pontonowych, jest dostosowanie do użycia na nieuregulowanych rzekach, a taką właśnie jest Wisła i jej dopływy. IRB wyposażono w rampy, które można rozłożyć na brzegach o wysokości ponad 2 m nad poziomem wody i nachyleniu 30% (16,6°). Nośnikami IRB są terenowe samochody ciężarowe. W Stanach Zjednoczonych są to pojazdy HEMMT (w US Army serii M1977 CBT w układzie 8×8, a w US Marine Corps MKR18 LVSR w układzie 10×10), obydwa produkcji Oshkosh Defense. W przypadku IRB dla Wojska Polskiego można byłoby użyć samochodów ciężarowych Jelcz P662.43 (6×6) lub P882D.43 (8×8), które są już eksploatowane w Siłach Zbrojnych RP. Ten drugi, czteroosiowy, model Jelcza ma lepszy rozkład masy na osie. Jest to o tyle istotne, że tabor samochodowy polskich IRB, tak samo jak ich amerykańskich oryginałów, byłby dostosowany do poruszania się po drogach gruntowych, zdolny podejść do nieprzygotowanego (nieumocnionego) brzegu rzeki. Wykorzystanie w taborze transportowym wyłącznie podwozi dużej ładowności wysokiej mobilności taktycznej daje swobodę poruszania się także, gdy teren jest zaśnieżony albo grząski od odpadów czy roztopów. IRB ma w ten sposób oczywistą przewagę nad parkami pontonowymi przewożonymi na naczepach, które na dodatek są konstrukcyjnie dostosowane tylko do użycia z brzegów uregulowanych rzek i kanałów. Ciężarowe nośniki parku pontonowego IRB mają hakowe systemy załadowcze z wciągarkami, przyspieszające podejmowanie pontonów z wody i ich załadunek. Analogiczny sprzęt można zamontować na Jelczach.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc